Медия без
политическа реклама

Пътната безопасност влиза в уроците по математика и физика

С увеличаването на агенциите и спецорганите жертвите на ПТП нараснаха

архив

Пътната безопасност може да се интегрира в задачите и уроците по математика и физика. Тази идея лансира пред Би Ти Ви председателят на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата” Малина Крумова. Тя обяви, че в рамките на ЕС се говорело за концепция, която включва преподаването на пътна безопасност именно чрез предмети като математика и физика. Според нея голяма част от проблемите са в математиката и физиката - скорост, ускорение, сблъсък, и можело да се интегрират със задачи в часовете по математика. „Безопасността по пътищата може да бъде интегрирана в задачи, за да бъдат разбрани от учениците”, допълни тя. По думите ѝ дали безопасността ще стане предмет в училищата у нас е въпрос на много разговори.

Всъщност Крумова се появи, за да обяснява, че учениците в 7-и клас няма да полагат изпит по пътна безопасност. Говорим за анкетно проучване, тест, който да се случи в рамките на първия срок на учебната година. Ние сме наясно, че децата са изключително натоварени и заети с тежки изпити, съобщи шефката на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата”. Тя обясни, че новите предложения са част от цялостна концепция, която да създаде общество, запознато с безопасността на движението, и да създаде възпитани участници в него. Трябвало да има знания и умения за разпознаване на рискови ситуации на пътя и да се предотвратяват.

И сега има учебна програма за безопасност по пътищата, не е нужно програмата да се променя, а как да се преподават знанията, каза Крумова. В училищата могат да говорят професионалисти от МВР, пътни полицаи, пожарникари, хора от спешната помощ, експерти от СБА и всичко да е с практическа насоченост спрямо знанията, заложени в учебните помагала, твърди още тя. Според нея шофьорският курс е практически елемент на обучение, който трябва да започва от най-ранна детска възраст и да продължи дори след получаване на свидетелството за управление на МПС. 

Ден по-рано експерти се обявиха срещу поредната порция идеи от държавни институции за повишаване на пътната безопасност, които се родиха след поредната трагедия на пътя с прегазени деца.  "Пълна малоумщина. За да стане изпит, трябва първо пътната безопасност да стане предмет. Това към този момент е абсолютно невъзможно. Ние искаме да стане предмет, от години водим разговори с министъра на образованието", коментира пред bTV Богдан Милчев от неправителствения Институт за пътна безопасност. "Това е поредната абсолютна некомпетентност на администрацията...  Друга е за шофьорските курсове. Събраха се над 1000 подписа от автошколи, които не са съгласни с тези промени. Те се притесниха и решиха, че трябва да намерят повод да отменят цялата тази заповед. Преди това им беше обяснено, че не е необходимо да увеличават часовете, а да се промени изпитът", добави той.

Директорът на 119-о СУ в София Диян Стаматов също обяви, че не приема идеята за полагане на изпит по пътна безопасност. "Всякакви абсурди са възможни. Това е един от тези абсурди. Според мен този предмет е абсолютно излишен”, категоричен беше той. По думите му в момента в учебните програми на всички ученици от 1-ви до 12-и клас има предложени теми за пътна безопасност, функционират на много места, и то много ефективно. “Но изпит след 7-и клас за пътна безопасност е просто излишен. Това е нещо от т. нар. най-елементарни компетентности, които човек трябва да има от детската градина през целия си живот", посочи още директорът. Сега обаче се оказва, че управляващите бързо са се отказали от тази идея. Иначе те излязоха и с предложения да се увеличат часовете за кормуване, кандидат-шофьорите да сядат зад волана и в тъмната част на денонощието и да шофират на оживени булеварди.

В същото време от началото на годината до 15 декември в ПТП са загинали 599 души. За същия период на 2018 г. жертвите на пътнотранспортни произшествия са били 582 - със 17 по-малко. Това се случва, независимо че през годината се направиха две изцяло нови структури. Създадени бяха Държавната агенция за пътна безопасност към Министерския съвет с щат от 39 души, както и Националният координационен център за безопасно движение по пътищата. Те бяха добавени към съществуващата Държавно-обществена консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата, в която има представители на почти всички министерства. Отделно има МВР, "Пътна полиция", ДАИ, АПИ и др. Особено активни при правенето на нови структури управляващите станаха след тежката катастрофа край Своге, в която загинаха 20 души, а други 20 бяха ранени.

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?