Медия без
политическа реклама

Бракът има бъдеще според сатириците

Посредством пречистващия смях пиесата показва по-пряк път към щастието

снимка: Темелко Темелков и Елена Спасова
Всеки човек има своето малко тщеславие, признават си героите. 

 

Премиера: „Ветрилото на лейди Уиндърмиър”

Режисьор: Бойка Велкова

 

Дали светът не вярва вече в щастливия брак, провокира да се запитат зрителите спектакълът „Ветрилото на лейди Уиндърмиър” от Оскар Уайлд. Премиерното заглавие в афиша на Сатиричен театър „Алеко Константинов” се явява петата режисьорска работа на актрисата Бойка Велкова.

Първата сцена пренася публиката в дома на лейди Маргарет Уиндърмиър и нейния съпруг в изпълненията на Стефания Кочева и Михаил Сървански. Заради обожанието, с което главната героиня говори за половинката си, оставаме с впечатлението, че отношенията между тях са честни и открити – в унисон впрочем с прозрачната мебелировка в семейното им гнездо (сценограф е Чавдар Гюзелев). Тъкмо заради подобни съответствия обаче, както и заради посоката, в която поема сюжетното действие, зрителят си има едно наум да не се предоверява на очевидното.

По думите на Теодосий Спасов, чието дело е музикалното оформление, любовта в пиесата се проявява точно както започва „Рапсодия в синьо“ на Джордж Гершуин, фрагменти от която е използвал. Но не към нравите на XIX век се придържа строго настоящата сценична версия. Действително диалогът е в духа на така характерния за Оскар Уайлд пропит с мъдрост елегантен цинизъм, а героите му се стремят да бъдат пример за добро възпитание и изискани маниери. Самата Маргарет се ползва с имиджа на „очарователна пуританка“. Във всеки един момент публиката обаче припознава персонажите като свои съвременници, макар и малко „старомодни“ в изказа си.

Това е още един от поредицата спектакли в последно време, в които до вкарването на технологиите се прибягва като удобен начин за стопяването на епохалните различия и хвърлянето на мост към настоящето. Лейди Карлайл например (Полин Лалова) гледа на мобилния си телефон списъка с танци, които е обещала на обожателите си. Членовете на мъжкия клуб пък си правят пиянски селфита и прелистват „Плейбой“ (в ролите са Константин Икономов, Иван Панев, Васил Грънчаров и други). Всъщност една от темите, които се засягат в постановката, е именно за мъжкото приятелство, за нуждата от съпричастност, доверие и подкрепа. И все пак на преден план е Жената с нейните две, често преливащи се едно в друго, лица. В това ни дават повод да се уверим централните героини – лейди Уиндърмиър и мисис Ърлин (Силвия Лулчева), намиращи се в сложни и нееднозначни взаимоотношения. Поантата е прозрението на мъжкото войнство, че жените трябва да се обичат, а не да се разбират.

Следващите представления се играят на 28 октомври, както и на 11 и 22 ноември.