Медия без
политическа реклама

„Истории с опашки“ улавят градски срещи на хора и животни

Четириногите са носители на позитивното поради своята човечност, казва авторът Красимир Андонов

04 Окт. 2023
Красимир Андонов
Красимир Андонов улавя срещите между хора и четириноги в градската среда.

Изложбата „Истории с опашки“ на Красимир Андонов фотограф, оператор и дългогодишен преподавател в НАТФИЗ, представя до 11 ноември столичната галерия „Синтезис“ на бул. „Васил Левски“ 55. Авторът, който рядко показва творческите си проекти, работи по тази серия повече от двадесет и пет години. В кадрите, включени в изложбата, са уловени моменти от всекидневието (най-вече градското), в които се срещат хора и животни.

„Направих първите снимки от серията, докато бях още студент по операторско майсторство във ВИТИЗ. Тогава, под влияние на проф. Румен Георгиев-Рум, се запалих по фотографията на ежедневието и започнах да снимам всяка интересна репортажна ситуация, която успявах да видя“, споделя Андонов.

Когато имаме един кадър с няколко обекта, зрителят винаги търси връзката помежду им – и ако ти предварително заложиш комуникация между обектите, дори тя да се случва в живота точно за един миг, историята, която носи снимката, става съвсем различна. „С времето забелязах, че в хаоса от запечатани моменти се появяват изображения, които кореспондират помежду си. Това ме насочи да организирам работата си по няколко теми, една от които – животните. Мисля, че първата фотография в изложбата е заснета през 1992 г., а последната е от 2021-ва“, казва авторът. Ако ги нямаше датите под изображенията, трудно би могла да се улови разликата във времето. Това не е търсено нарочно, твърди Андонов и допълва, че като оператор е научен да поддържа единен визуален стил на картината – нещо, което несъзнателно е приложил и в тази дълго снимана фотографска серия.

Как се снимат животни? „Лесно, защото никога нямат нищо против да им досаждам с фотоапарата… И трудно, защото винаги изпитват бързината ми – нямат навика да повтарят два пъти един и същи номер”, шегува се майсторът на обектива.

В списание „Фото око“ Николай Трейман пише за него: „Все по-рядко се вглеждаме, все по-малко светът ни интересува като визуална находка. Краси Андонов е изключение. Той осъзнава ценността да наблюдава света с детски очи, да се радва на случайностите и тяхното видимо проявление. Ситуацията e категорично ясна, случайна, добре премерена във всеки детайл. Убеден съм, че за да бъде превърната във фотография, е предварително преживяна и изпитана. Овладеният рефлекс за бърза реакция е постепенно осъзнатата готовност за среща с неочакваното. Разказаните истории са симпатични и разбираеми. Заредени с богат, пълнокръвен и емоционално наситен живот. Носители на позитивното са животните, както Краси твърди – поради тяхната човечност“…

Красимир Андонов е филмов оператор и фотограф. Той е преподавател и ръководител на бакалавърската програма „Фотография” в НАТФИЗ, където е завършил специалност „Кино и телевизионно операторско майсторство“ (1995), а по-късно и „Художествена фотография“ (1997). Носител е на наградата за най-добра камера от South East European Film Festival в Лос Анджелис за филма „Отрова за мишки“ (реж. Константин Буров, 2014) и приза за операторско майсторство на Българската филмова академия за „Съдилището“ (реж. Стефан Командарев, 2016). Работата му като фотограф е представяна и награждавана в България, Франция, Канада, Нова Зеландия и Китай, а негови кадри са публикувани в списания като Eva, Photo, Geo, National Geographic, Schwarzweiss и ZuDeutscheZeitung.

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?