Медия без
политическа реклама

Като не щеш мира, на ти секира

Истински отчаяни съпруги се бият до смърт в нов сериал на HBO

Снимки HBO Max
За броени минути приятелският разговор се превръща в смъртоносна схватка.

Любовта и смъртта са най-хубавите събития, които може да изживее човек, седнал да гледа сериали. И ето — тези дни в стрийминг платформата HBO Max се появи едноименният минисериал „Любов и смърт”. Минисериалите, наричани още лимитирани (като „Отмяната” и „Мер от Ийсттаун”) често са по-добри от обикновените, защото не продължават с години, не се пишат в движение и много рядко краят им е така оплескан, както в „Игра на тронове”.

Сценарист и продуцент е утвърдилият се още през 80-те години като майстор на съдебната драма Дейвид Е. Кели, спечелил 11 награди „Еми”. Автор е на сериали като „Али Макбийл”, „Адвокатите от Бостън“, а по-наскоро — хитовите психологически трилъри „Големи малки лъжи“ и „Отмяната”. „Любов и смърт” е

 

базиран на действителни събития

от края на 70-те в Уайли, щата Тексас.

В тихия и спокоен провинциален град приветливата и усърдна домакиня Кенди Монтгомъри има прекрасно и привидно щастливо семейство. Тя е близка с други съпруги—домакини, сред които и Бети Гор. Двете имат много общи неща: пеят заедно в методисткия църковен хор, разменят готварски рецепти, дъщерите им са най-добри приятелки, а работата на съпрузите им в технологични компании им носи финансова сигурност. Но под спокойната повърхност на техния привидно перфектен живот кипят неизказани разочарования и несбъднати желания. Докато един ден по време на волейболен мач Кенди се оказва съвсем близо до Алън Гор — възпълничкия съпруг на Бети, който не е нищо особено като мъж, но

 

по неведомите правила на привличането

на нея ѝ замирисва на секс. И решава да действа.

В ролята е Кенди е Елизабет Олсън — по-малката и по-талантлива сестра на близначките Мери Кейт и Ашли Олсън. Най-популярната ѝ роля засега е Алената вещица в „Отмъстителите” на Марвъл. В образа на Алън Гор влиза Джеси Племънс, един от най-добрите актьори на своето поколение с запомнящи се изяви в култови сериали като „В обувките на Сатаната” и „Фарго”. Една от последните му роли е в новия филм на Скорсезе „Убийците на цветната луна”.  

Кенди предлага на приличащия на изрусен китаец Алън да станат любовници, а след кратко колебание той приема. Проблемът е, че както тя има съпруг, така и той има съпруга - Бети, които и двамата не желаят да наранят. Затова преди да преминат към консумация, проектолюбовниците изготвят нещо като предбрачно споразумение — регламент, в който първата точка гласи, че ако някой от тях се влюби, трябва веднага да прекратят отношенията си.

Тайната им любовна афера започва в евтин крайпътен мотел. И въпреки че любовниците съвсем не са Ромео и Жулиета, и няколко месеца по-късно връзката им е приключила без големи драми, Кенди убива Бети с 41 удара с брадва. Не се притеснявайте, че тази информация може да ви развали удоволствието, това става ясно още в началото. Загадката, която поддържа напрежението в „Любов и смърт”, не е „Кой е убиецът“, а защо и как се стига до смъртта, какво се случва след това и защо обикновено добродушната Кенди е действала с такава ярост. Почти до финала отговорът на последния въпрос остава тайна и за самата нея.   

Сериалът се състои от седем части от по 55-56 минути, като

 

всеки следващ епизод е с по-висок рейтинг

от предишния. Жанрово филмът тръгва като романтична драма с леки комедийни елементи, в третия епизод започва да се превръща в криминале/слашър и полицейско разследване, а последните два епизода вече гледаме кървав екшън, смесен с психологически съдебен трилър. И колкото повече наближава кулминацията, толкова по-напрегната става атмосферата и толкова по-трудно е да отклоним поглед от екрана.

Саундтракът с песни от втората половина на 70-те, заедно с костюмите и цялостната визия, ще ви потопят изцяло в атмосферата на епохата.

 

Проблемът, заради който много критици не дават пълно одобрение

за „Любов и смърт” е от морално естество. Когато за главната роля е избрана толкова магнетична и талантлива актриса като Елизабет Олсън, е логично целият разказ да е изграден около нейния образ. Това създава впечатлението, че тя — извършителката на убийството, разказва своята версия на престъплението. А жертвата така и не получава думата. Това изглежда като нарушен баланс в моралната компонента на наратива и лишаване на жертвата от право на защита. 

 

Ако искате да научите повече за тази криминална история,

може да потърсите първия филм, който ѝ е посветен — 90-минутния A Killing In a Small Town („Убийство в малък град”) от 1990 г. Той е базиран е на документалната книга от 1984 г. „Доказателство за любов“. В главните роли са Барбара Хърши (Кенди) и Браян Денехи (нейният адвокат). За превъплъщението си Хърши печели награда „Еми“ за главна роля в минисериал или филм. 

В стрийминг платформата Hulu има и още един, този път петсериен минисериал, пак със същия сюжет — казва се просто „Кенди“ (2022 г.), а звездата му е Джесика Бийл. Неговите оценки са малко по-ниски от тези на „Любов и смърт”. 

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?