Медия без
политическа реклама

БСП и АПИ спорят кой е откраднал повече милиони от асфалт

Зам.-министър назидава депутат от левицата по казуса за качеството на новите магистрали: "Георги, бре чети, Георги пак не ще"

МИХАЕЛА КАТЕРИНСКА
Лидерът на БСП Корнелия Нинова, която също участва в брифинг във вторник, определи като "цинизъм" хвалбите на премиера Бойко Борисов за строителството на магистралите в деня на годишнината от катастрофата край Своге.

Сблъсъкът между БСП и управляващите по темата за некачествените пътища прерасна във взаимни обвинения кой колко милиона е откраднал в годините. Георги Свиленски, зам.-председател на ПГ на левицата, обвини властта, че "краде" от асфалта. Зам.-министърът на регионалната политика Николай Нанков отвърна, че всички помнят как се "крадяло" при правителствата на  социалистите.

"Да, асфалт не се яде, но асфалт се краде, г-н Борисов, и това, че асфалт се краде го доказва състоянието на българските пътища, които ги правите", коментира Свиленски на пресконференция в партийната централа.  „Спрете да правите тези опасни за българските граждани пътища. Вече доказани и от прокуратурата с това, че качеството на асфалтовата смес е не това, което трябва да бъде. Подменяте пробите, лъжете и европейските си партньори, които дават пари за тези магистрали, и българските граждани, които пътуват по тези опасни пътища“, обвини червеният депутат. 

Повод за поредния рунд между опозиция и власт  стана годишнината от жестоката катастрофа край Своге, при която загинаха 20 души. След поредната трагедия на пътя БСП започна офанзива за проверка на качеството на ключови пътища, тъй като се появиха съмнения, че прясно ремонтираният участък при Своге е бил с лоша настилка.

Последва искане на левицата към пътната агенция (АПИ) да бъде направена детайлна проверка на 46 места от магистралите "Струма", "Марица", "Тракия" и "Хемус", като се вземат проби от тези места, а изследването да бъде направено в независими лаборатории в чужбина. В края на юни АПИ обяви, че депутатите от БСП цял месец не са проявили никакъв интерес към данните, които са поискали. Всъщност пътната агенция не предостави конкретно поисканата информация, а стовари в секретното деловодство на парламента хиляди страници с данни за строителството на магистралите и на някои главни пътища.  

"Девет месеца от регионалното министерство и от АПИ търсиха какви ли не поводи да ни отказват разрешение", заяви на пресконференцията Георги Свиленски. По думите му отговорът за този отказ се намирал в думи на прокурор Николова, която разследва катастрофата край Своге. "Установена е и фалшификация в пробите на асфалта при ремонта на отсечката преди три години", е казала тя, твърди Свиленски. "Дали в тези 46 точки или участъци, които искаме да бъдат извършени проверките, не са отново променени пробите, не са положени фалшиви подписи под тези протоколи", попита Свиленски.

От регионалното министерство и от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) спешно свикаха брифинг, за да отговорят на обвиненията на БСП. Зам.-министър Нанков и шефът на пътната агенция Иван Досев се оправдаха, че не са отказвали информация на левицата. Но признаха, че са предоставили огромна насипна информация, разпределена в "17-18 кашона". 

"В рамките на цял месец от 30 май до 27 юни тази година им се предоставя възможност да се запознаят с тоновете информация по отношение на 46-те участъка от републиканските пътища, за които те искаха да се извърши проверка. Да заявят желание отново и ще дойдат да четат",обясни Нанков. И се обърна през смях към Георги Свиленски: "Георги бе чети, Георги не чете, Георги работи, Георги пак не ще". По думите му депутатът трябва да се информира, да чете и да открие пропуски, "да си припомни кога се полагаше асфалтът, кога са извършвали лабораторни изследвания, кога е утвърдена рецептата, но той просто не иска да чете", опита се да бъде духовит Нанков, който подаде оставка като министър именно заради фаталната катастрофа край Своге. Не стана ясно защо управляващите са поставили срок на депутатите от левицата да прочетат 18-те кашона до 27 юни. 

 

КАТО ЮФКА

"През 2007 г. когато управлява Тройната коалиция, когато стартират европейски фондове, 170 км са търгувани за 113 млн. лв. В края на 2009 г. в края на мандата им са сключени договорите, които се прекратяват от правителството на Борисов по-късно. За същите 170 плюс още 10 км при по-скъпи цени на асфалт и на работна сила са търгувани за 63 млн. лв. - почти два пъти по-ниски цени", даде пример Нанков. Посъветва Свиленски, "ако иска да чете, нека малко да си припомни обективните факти и обстоятелства, да не изпада в подобни ситуации, да не говори глупости". Зам.-министърът не пропусна да похвали АПИ как миналата година се постарала да оправи нагънат "като юфка участък" - 30-те км между Пловдив и Чирпан, които били изградени през 2006-2007 г.

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?