Медия без
политическа реклама

Нова работна група ще обсъжда обхвата и таксите на тол системата

За пореден път се чака Световната банка да представи предложения колко да се плаща на километър

08 Ноем. 2019АЛИСА ИВАНОВА
МРРБ
"Очите на тол системата", или т. нар. тол рамки, ще засичат нарушителите.

Нова работна група ще обсъжда обхвата и тарифите на планираната от години тол система за тежките камиони. Тя ще заработи едва четири месеца преди да изтече законовият срок, началото на март догодина, за въвеждане на платеното преминаване по част от републиканските пътища. Вместо да бъдат представени тарифите и обхванатите от тола пътища, в четвъртък от регионалното министерство обявиха, че започва ново обсъждане. В създаваната тепърва работна група трябва да има и представители на веригите за продажба на хранителни стоки.

Информацията дойде след поредното заседание на Обществения консултативен съвет по въвеждане на тол системата. В средата на юли тази година бе създадена "експертна група", която трябваше да смята таксите за тежкия трафик, но оттогава не е известно какво точно прави тя. Изглежда, сценарият сега се повтаря и отново не е съвсем ясно защо е нужно създаването на още една група и какво точно по обхвата и цените ще се обсъжда.

След заседанието на консултативния съвет се разбра, че решение няма как да се вземе, тъй като се чака да бъде обявен още един анализ на Световната банка, на която АПИ плаща като консултант по тол системата. Той ще разглежда влиянието на тол таксите върху цените на стоките и услугите. Първият анализ, който дойде заедно с първоначалния вариант на тол тарифите още през април, показа, че най-много биха поскъпнали цените на хляба и бутилираната вода. 

Определянето на цените и обхвата, както и анализите на банката излизат на държавата доста солено. Близо 6 млн. лв. е последното споразумение между АПИ и Международната банка за възстановяване и развитие, която е част от Световната банка, за консултантските услуги при въвеждане на системата. Договорът бе сключен през лятото на 2018 г. и е за срок от две години. Това обаче не е първото споразумение, което се сключва със Световната банка. Още преди това бяха изготвени три варианта за тежкотоварните автомобили. Те бяха за 12, 20 или 26 ст. на километър в зависимост от обхвата на пътищата. Очевидно тези анализи са се сторили недостатъчни на АПИ и сега се чакат нови.

Крайният вариант ще бъде обявен идната седмица, заяви Олег Асенов от управителния съвет на АПИ. Тогава тарифите трябва да бъдат публикувани за обществено обсъждане. От обясненията на съвета се разбра единствено, че цените ще бъдат "балансирани". “Ще балансираме така тарифите и покритието на пътищата с тол, че отражението върху цените на стоките от първа необходимост да е минимално”, добави Асенов. Най-вероятно тарифите няма да са с драстична разлика от тези, които се обсъждаха последно, а именно в рамките на 12-14 ст. за километър за камионите с 3 оси над 12 т и с екостандарт Евро 6.

Засега остава намерението обхватът на платените пътища да е 6050 км. От тях 796 км са автомагистрали, 2322 км - първи клас, и 2932 км - втори клас. Прави впечатление, че второкласните пътища са повече от първокласните въпреки обещанието на управляващите, че няма да има лоши и неподдържани пътища в обхвата. Все още не е изяснено и дали някои пътища от общинската мрежа също ще се облагат с такси заради интензивния транзитен трафик по тях, което ще увеличи второкласния обхват. Това също тепърва ще се изяснява с общините, заяви Олег Асенов.

КАНТАРИ И ТЕСТОВЕ

Първият етап от тестването на тол системата обхвана издаване на маршрутни карти и тол калкулатора, чрез който превозвачите могат да изчислят цената на маршрутите си и да планират евентуалните си разходи. Вторият етап от тестовете ще започне след обявяване на тарифите - той ще става с бордови устройства в камиони, предоставени от транспортния бранш. До момента има изградени 85 станции за измерване на теглото на тировете, предстои да се монтират още 15. 

 

 

Още по темата