Медия без
политическа реклама

Едва 29% от българите имат базови ИТ умения

Пет пъти по-малко хора у нас продължават да се квалифицират и в зряла възраст в сравнение с ЕС

Илияна Кирилова
Почти 2/3 от ромските деца между 6 и 14 г. посещават училище или детска градина, в които всички или повечето им съученици са роми

Делът на ранно напусналите образователна система в България намалява от 12.8 на 12.2% за 2021 г., но все още е далеч от средната стойност за ЕС - 9.7%. По същия начин се подобрява и достъпът до детска градина, макар и все още недостатъчно в сравнение със западните държави. Остават сериозни и диспропорциите между регионите у нас - ако около София едва 6% от младежите между 18 и 24 г. спират преждевременно обучението си, то в Югоизточния регион този дял е цели 21%. Едва 1/3 от ромските ученици у нас завършват гимназия. Това показва Обзорът на образованието и обучението за 2022 г. в България, който ежегодно подготвя Европейската комисия, сравнявайки образователните показатели в 27-те държави членки на ЕС. Изводът не е особено оптимистичен - резултатите от обучението в България не са се променили значително през последните 14 години.

 

Училищно образование - застой

През последното десетилетие процентът на лицата, напускащи преждевременно системата на образованието, остава стабилен, посочват анализаторите. През 2021 г. той намалява до 12.2% в сравнение с 12.8% през 2020 г. и 14% през 2019 г., но все още е над средната стойност за ЕС от 9.7%. Разликата между градските и селските райони е значителна - съответно 6.8% и 23.7%, а също и между самите региони - ако в Югозападния регион със столицата София процентът на преждевременно напусналите система е 6.7%, то в Югоизточния той скача до 21.6%. 

В доклада се цитират резултатите от изследването PISA, което регистрира два пъти по-голям недостиг на умения у българските ученици спрямо средното в Европа - 47% със слаби умения по четене, 44% по математика и 47% по природни науки, като този процент е над 60% сред учениците в неравностойно положение. Уменията по четене на нашите ученици е с 67 т. по-нисък от другите страни, което съответства на над 1.5 г. в училище. Огромни са и разликите в постиженията на учениците с майчин език, различен от българския - те имат 74 т. по-малко от останалите, което е най-голяма разлика в ЕС. "България се стреми до 2030 г. да намали дела на учениците с ниски резултати до 25%, което ще изисква значителни усилия", заключват от ЕК. Оттам обърщат внимание и на 21-те национални програми в средното образование, които се приветстват, но се препоръчва те да бъдат оценени, за да може да се инвестира още по-целенасочено. 

 

Едва 29% имат базови IT умения 

Ниското равнище на уменията в областта на цифровите технологии сред младежите и възрастните е основно предизвикателство в България, констатира докладът. Лицата с основни IT умения са едва 29% от населението между 16-74 г. в сравнение със средно 56% за ЕС. Едва 11% от лицата притежават умения над основните, което е малко под 1/3 от средното за ЕС. Сред младежите на възраст 16-19 г. само 52% имат основни или по-високи общи IT умения, което е един от най-ниските проценти в ЕС, където нивото е средно 69 на сто.

Уменията в областта на цифровите технологии на възрастните са още по-ниски, което се влошава от намаляването на населението в трудоспособна възраст и слабата връзка между висшето образование и обучението на възрастни и нуждите на пазара на труда. Вследствие на това предприятията срещат трудности при намирането на квалифициран персонал, за да осъществяват иновации и да се разрастват. Проблемът се задълбочава и от ниския процент на висшистите в областта на STEM. В същото време обаче, България е на първо място в Европа по дял на жените специалисти в областта на информационните и комуникационни технологии - 28% в сравнение със средния дял за ЕС от 19%.

 

Малко висшисти

Процентът на завършилите висше образование в България остава сравнително нисък - около 33% от хората между 25 и 34 г. имат висше образование, като този процент не се е подобрил значително през последните 5 г. и остава под средната стойност за ЕС от 41.2% и целевата стойност на ЕС от 45% до 2030 г. Разликата между броя на завършилите висше образование в градските и селските райони остава значителна - съответно 47.4 % и 13.7%. Процентът на завършилите висше образование в българските градове се доближава до средното за ЕС от 51.4%. Регионалните различия на завършилите висше образование също се запазват и варират между 20.8% в Северозападния регион и 46.5% в Югозападния регион (със столицата София). Продължава да съществува и неравнопоставеност между половете, като 39.5% от жените на 25-34 г. са с висше образование, в сравнение с 28% от мъжете.

 

Професионално 

"Независимо от предприетите мерки привеждането на професионалното образование в съответствие с нуждите на пазара на труда може да се подобри допълнително", отбелязват изследователите. Оттам посочват, че МОН провежда системна политика за преструктуриране на план-приема и въвежда дуална система, но общият дял на учениците и училищата е сравнително нисък. Според последните налични данни броят на новопостъпилите ученици в гимназиалния етап на професионалното образование намалява - процентът на записване е 51.5% през 2020 г. (средно за ЕС 48.7%), което е лек спад спрямо предходните 2 г. Процентът на заетост на наскоро завършилите професионално образовнаие се е увеличил от 69.6% през 2020 г. до 72.4% през 2021 г., но все още е под средната стойност за ЕС-27 от 76.4%.

България продължава да има един от най-ниските проценти на участие в образование и обучение на възрастни в ЕС, въпреки предприетите мерки. Населението на възраст между 25 и 64 г., участвало в обучение през последните 4 седмици, намалява от 2% през 2019 г. на 1.8% през 2021 г. Процентът на участие през 2021 г. е с 9 процентни пункта по-нисък от средната стойност за ЕС-27 за 2021 г. (10.8%) и е най-нисък в сравнение с всички европейски държави. Според проучване от 2021 г. само 5% от възрастните са посещавали онлайн курсове през последните три месеца при 18% средно за ЕС. Целта на България до 2030 г. е 35.4 % от възрастните да участват в обучение всяка година (три пъти повече от базовата стойност от 11.8% през 2016 г.).


 

Сегрегацията - само 1/3 от ромските ученици завършват гимназия

От ЕК отбелязват големите мащаби на образователната сегрегация в България. Делът на ромските деца на между 7 и 15 г., посещаващи формално образование, е 86.2% при 94.6% от общото население. Едва 28% от ромските ученици на 20-24 г. са завършили гимназия, докато за българското население този процент е 83.6%. Почти 2/3 от ромските деца между 6 и 14 г. посещават училище или детска градина, в които всички или повечето им съученици са роми. 3/4 от ромските деца на възраст под 18 г. са изложени на риск от бедност. Според проучване на Агенцията на ЕС за основните права образователната сегрегация се задълбочава по-специално в общообразователните училища. Родителите отписват децата си от училища, в които преобладава броят на ромските деца. "Обхватът на програмите за премахване на сегрегацията е ограничен", отбелязват експертите.

 

7000 деца чакат за детска градина в София   

За първи път от 2014 г. насам процентът на участие на децата между 3 г. и възрастта за започване на задължителното начално образование, която стана 4 г., леко се подобрява и достига 80.1%. Все още обаче той е значително по-нисък от средната стойност за ЕС от 93% и от целевата стойност на ЕС от 96% до 2030 г., пишат анализаторите. Оттам отбелязват финансовите компенсации за семействата, чиито деца не са получили място в детска градина, но посочват и липсата на места в столицата, където за т.г. бедостигът е от над 7000 места за деца между 3 и 6 г. "Въпреки че инвестициите в образованието се подобряват, включително чрез плана за възстановяване и устойчивост (по който ще бъдат обновени 57 детски градини), разгръщането на реформата за приобщаващо образование изисква допълнителни ресурси", смятат от ЕК.


 

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?