Медия без
политическа реклама

И Испания ще спре вътрешните полети на кратки разстояния

От Мадрид до Барселона се стига за 2.5 часа с влак, а вредните емисии са два пъти по-малко

13 Юни 2023
iberia

Испания ще е следващата европейска страна, която ще прекрати полетите на къси разстояния, като част от усилията за борба с климатичните промени. Така ще бъде последван примерът на Франция, чиято забрана за вътрешни полети по кратки маршрути, които могат да бъдат изминати с влак за по-малко от два часа и половина, влезе в сила миналия месец.

Всъщност тези мерки бяха залегнали още в Програма 2050 на испанския премиер Педро Санчес, представена преди около 2 години. 

Сега като пример се посочва, че пътуването със самолет над територията на страната генерира два пъти по-голям въглероден отпечатък, отколкото високоскоростните влакове. Освен това съвместно проучване на експертите по пътуванията от компаниите Mabrian и Phocuswright разкрива, че за последните 12 месеца е имало общо 5744 полета между Барселона и Мадрид - т.е. за пътуване от 630 км, което с влак отнема около 2.5 часа.

Отбелязва се също така, че общите емисии на CO2, излъчени от вътрешни полети през 2022 г., възлизат на около 54 000 тона, което е 132% увеличение на вредните емисии. Същевременно за тези разстояния и за същия брой пътници влаковете биха генерилали 27 000 тона вредни емисии.

През май министърът на транспорта на Франция Клеман Бон, потвърди, че страната забранява вътрешните полети по къси маршрути, които могат да бъдат покрити до 2.5 часа от влакове.

"Борейки се безмилостно за декарбонизиране на нашия начин на живот, как можем да оправдаем използването на самолет между големите градове, след като имаме редовни, бързи и ефективни връзки с влак“, заяви тогава Бон.

Франция започна да прилага закон, който забранява директните въздушни пътувания между градове в страната, ако между тях има железопътна връзка и времето за пътуване не надвишава 2,5 часа.

В изследване, проведено от учени от Университета на Манчестър, публикувано в EuroWeekly News пък се казва, че полетите на къси разстояния допринасят най-много за авиационни емисии в Европа. Изводите са, че премахването на полетите на къси разстояния (на по-малко от 500 км) в европейските страни би намалило значително вредните емисии от авиацията, които съставляват общо 6% процента от емисиите на парникови газове.

Замисълът за спиране на кратките вътрешни полети обаче среща и противници. Генералният директор на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) Уили Уолш го определи като напълно абсурден и безцелен.

Ключови думи:

Вътрешни полети, Испания

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?