Медия без
политическа реклама

ПП обеща да предложи ограничения за рекламите на хазарт

Дебатът в парламента се състоя след натиск на неправителствени организации

20 Дек. 2022
БГНЕС

След дълго мълчание на държавата относно разрастването на рекламите на хазарт в телевизионния ефир, по улиците и в метрото, парламентът най-после се видя принуден от граждански натиск да обърне внимание на проблема. „Продължаваме промяната“ подкрепя исканията на неправителствените организации Национална мрежа за децата и „Асоциация Родители“ за ограничаване на рекламата на хазарт в телевизионни предавания, които е позволено да се гледат от деца.

Партията е готова да внесе промени в Закона за хазарта, базирани на предложенията на НМД и АР, с които се цели забраната на реклами на букмейкъри в програми с детска аудитория. Това заяви депутатът от ПП Радостин Василев по време на дискусия в парламентарната комисия за децата и спорта „Как да предпазим децата от хазарта“, предизвикана от двете НПО-та.

„Рекламният натиск на хазартната индустрия през последните 2 г. е много силен и той излезе от нивата, които обществото може да приеме. Това е мнението и на колегите от ПП. Активно обсъждаме законодателните промени, които сте ни предоставили. Подкрепяме ви и сме готови, трябва само да измислим разумен начин. Категорично считам, че хазартният сектор не може да се самоконтролира, той го е доказал във времето. Държавата трябва да влезе в своята роля не само по отношение на рекламата, но и по отношение на облагането, където има много сериозни пропуски“, коментира бившият спортен министър.

Без конкретни ангажименти се изказа депутатът от ГЕРБ Красен Кралев, който също е бивш спортен министър. Той нарече проблема с рекламите на хазарт „интересен“ и отчете, че темата с експанзията им в ефира се поставяла „навреме“. Кралев също заяви, че предстои да се обсъждат промени в Закона за хазарта, но поиска повече информация относно ситуацията. „При всички случаи ние като комисия ще вземем отношение по темата. Когато дойде ред да се говори за законодателни промени, ще ни трябват повече данни. Колкото повече статистика имаме, толкова тя ще бъде по-полезна, за да стигнем до редакции, които да бъдат полезни за всички“, заяви той.

Шефът на комисията Халил Летифов от ДПС коментира, че според него от състоялата се среща на депутатите с неправителствения сектор ще произлязат конкретни предложения за промени в Закона за хазарта. „Приемам саморегулацията на сектора като добра инициатива, но това само по себе си доказва, че регулацията не си е свършила работата. Трябва да намерим златната среда. Дебатът ще  продължи при появата на първите законодателни предложения“, заяви Летифов.

На 1 декември НМД и АР разпространиха отворено писмо до Народното събрание, президента Румен Радев, служебния премиер Гълъб Донев и много други институции, в което алармираха, че в последните месеци и особено по време на световното първенство по футбол в Катар децата са изложени на изключителен натиск от страна на хазартните оператори. Правозащитните сдружения поясниха, че това се случва, въпреки че по закон подрастващите не трябва да виждат реклами на хазарт.

„Тоталният отказ на институциите да приложат дори минималните ограничителни мерки, предвидени в Закона за хазарта, е на път да превърнат залаганията в истинска епидемия сред подрастващите. Въпреки изричната законова забрана за реклама, големите и най-известни рекламодатели от хазартния бизнес рекламират своята търговска марка в рекламни спотове в телевизиите, радио и интернет в часове, които са напълно достъпни за хора под 18 години. Използват се известни лица, които привличат младата аудитория и водят младите хора към платформите директно към онлайн залаганията, онлайн казина и други хазартни игри. Това се случва в контекста на постоянната реклама на хазарт и спортни залагания, която води до абсурдни ситуации, в които спортуващи деца носят екипи с реклама на платформи за онлайн залози", се казваше в писмото.

Две от най-големите неправителствени организации за защита на децата – „Асоциация Родители“ и Национална мрежа за децата, разпространиха общо становище относно „безпрецедентния рекламен натиск за залагания" по време на Световното първенство по футбол.

Двете сдружения излязоха и с конкретни законодателни предложения:

-Забрана на всякаква форма на реклама на хазартна дейност, когато в съответното време и на съответното място на излъчване или разполагане на рекламата, както и в аудиторията, е вероятно или допустимо да има деца и лица до 21 г. Забраната за разполагане на реклама за хазартна дейност да включва и рекламирането на наименованията на фирми/ дружества, които извършват такава дейност. Забраната да предвижда и санкции, като те да бъдат в по-големи размери, когато нарушението е пряко свързано с деца, например на територията на училища и спортни обекти, по време на спортни и културни обществени събития/ предавания, спортни стоки, музикални продукти, както и продукти, свързани с образованието на децата – например тетрадки, учебни програми и др.

-Ясно и подробно дефиниране на начина и формата, под която се обозначават обектите и се предоставя информация за правилата на хазартните игри и обособяване на разрешителен режим, чрез който се одобрява конкретната информация.

-Повишаване на възрастта за участие в хазартни игри на 21 години с цел да предпазим учениците от изкушението да се превърнат в дилъри и да ограничим достъпа до училищата.

-Въвеждане на изискване за предупреждение за създаване на зависимост от хазарт като задължителна част от реклами, свързани със залагания. Ако рекламните блокове са вече заплатени и разпределени, настояваме в рамките на съответните реклами да има предупреждение, че хазартът може да доведе до зависимост.

-Промяна в Наказателния кодекс, чрез която се предвиждат много по-строги наказания за въвличане на непълнолетни лица в хазартна дейност.

След като част от институциите в държавата най-после обърнаха внимание на масираната инвазия на реклами на онлайн залагания по телевизиите, браншът премина в отбрана и обеща да намали облъчването на зрителите, в това число и на децата.

След като около рекламите на хазарт избухна скандал и зрителите започнаха да недоволстват от стълпотрорението им в ефира преди, по време и след мачовете, от хазартната индустрия съобщиха, че сами са решили да се самоограничат при тяхното излъчване. Преди седмица представители на бранша съобщиха, че хазартните компании, които работят в България, са готови от началото на 2023 г. да спрат да съобщават в рекламите си размера на джакпота, на бонусите, както и да рекламират награди като автомобили и т.н. Забраната ще важи както за радиа и телевизии, така и за външната реклама.

Представителите на асоциацията се съгласиха, че бумът на телевизионни реклами на онлайн хазарт е изключително голям, по според тях тези реклами са нужни, защото в противен случай хората ще се насочат към нелицензирани букмейкъри. Освен това браншът е готов след Нова година да спре да рекламира в телевизии преди 18:00 ч. Изключения обаче ще се допускат, когато в ефира се излъчват спортни състезания.

Освен това букмейкърите обещават да включват призиви за отговорно залагане във всяка реклама в ефира или на билбордове. В телевизионните клипове пък няма да участват мъже и жени под 23 години. Компаниите обещават да не постовят билбордове с реклама на хазарт в близост до училища. В бъдеще букмейкърите обещават още да спрат да работят с фирми, които разпространяват агресивни призиви за залагания като "заложи сега", "няма време", "играй" и т.н. Пак за бъдещето е оставен и ангажимент хазартът да не се представя като възможност за решаване на лични, финансови, образователни и други проблеми. 

Още по темата