Медия без
политическа реклама

Геометричните форми на "Златната палма"

Cannes Film Festival
Главните герои Яя и Карл - винаги готови да позират за Инстаграм.

С "Квадратът" (2017) и "Триъгълник на тъгата" (2022) шведът Рубен Йостлунд постигна рядък "дубъл" в Кан. По две "Златни палми" са печелили осмина режисьори, сред които Копола, Кустурица и братя Дарден, но само един-единствен - датчанинът Биле Аугуст, го е постигал с два поредни филма.

Двете "геометрични" продукции много си приличат - всяка от тях е хаплива, безмилостна сатира на социалното лицемерие, липсата на емпатия и животинското у човека, което винаги надмогва епидермалното възпитание и цивилизованост пред лицето на опасността. На пръв поглед е лесно "Триъгълник на тъгата" да бъде етикетиран като критика на капитализма, но във финалното трето действие се оказва, че и низшите класи не са стока (което вече знаем и от историята), щом лодката на йерархията се обърне;  и единственият марксист на борда (забавен Уди Харелсън) е непоправим алкохолик.

След премиера на "Киномания" лауреатът на "Златна палма" тръгва и по българските кина с идиотски превод на заглавието - "Идиотският триъгълник". Може би дистрибуторът е решил, че преглътнете ли него, по-лесно ще храносмелите и второ действие на филма, в което след тържествена вечеря със стриди и шампанско гостите на луксозен круиз се разболяват от морска болест и започват да бълват и от горните, и от долните си отвърстия. Това творческо решение на Йостлунд вече предизвика смесица от истерия и овации в Кан. 

Фокусът на борда на филма е елегантната двойка Яя (трагично рано отишлата си Шарлби Дийн) и Карл (чудесен Харис Дикинсън) - инфлуенсърка и модел, които се къпят в безмислието на селфитата, луксозните стоки и повърхностните отношения. Те са най-младите гости на яхта, където руски олигарси и отегчени милионери персонифицират най-отблъскващите страни от консуматорския ни свят. Достатъчно е да си гледал един филм на Йостлунд, за да познаеш язвителния му почерк и готовността да разкрие най-лошото у всеки от героите си. След кулминацията, окъпана в телесни течности, корабът на социалните условности в крайна сметка се разбива и част от героите остават в капана на необитаем остров, за да разиграят своя собствена версия на "Повелителят на мухите". Тук Йостлунд става по-дидактичен и сарказмът му - по-малко остър, като дава картбланш на зрителя да симпатизира на героите заради страданията им, не заради заслугите.   

Зареден с повече действеност и комизъм от предшественика си "Квадратът", "Триъгълникът..." все пак ми хареса една идея по-малко, а за тези, които са погълнали успешно досега една или две порции от провокативното "меню" на Йостлунд, препоръчвам най-добрия му филм до момента - също награденият в Кан, но в конкурса "Особен поглед, "Форсмажор" (2014).

In Ruben Östlund’s wickedly funny Palme d’Or winner, social hierarchy is turned upside down, revealing the tawdry relationship between power and beauty. Cele...

 

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?