Медия без
политическа реклама

"Круела" - неустоима жестокост

Ако Вивиан Уестууд беше млада и красива като Ема Стоун

снимка: Форум филм
Ема Стоун: Круела никога не е изглеждала толкова добре.

Няма нито една обективна причина този филм да съществува, освен да понапълни изтънелите банкови сметки на "Дисни" след година и нещо коронавирус. Гигантът на семейното забавление, окъпано в захарен сироп, оплеска не една и две свои анимационни класики, превръщайки ги в игрално кино без добавена наративна или актьорска стойност. В случая със "101 далматинци" анимацията е от далечната 1961-ва (Уолт още е жив), а игралният римейк от 1996-а се запомни главно с превъплъщението на Глен Клоуз в Злобара де Мон - с двуцветна коса, дълго цигаре, ярки тоалети и сардонична усмивка. 

Оттогава много вода изтече и даже днешните деца рядко се срещат с утвърдения български превод на името на злодейката - в глобалния им свят тя е просто Круела. Така се нарича и новият опус на "Дисни", който поставя във фокуса отрицателния персонаж: далматинците ще бъдат само миманс и много по-малко на брой. Упражнението наподобява "Господарка на злото", която измъкна и еманципира лошата кралица от "Снежанка", само че тук трактовката е по-модерна и, слава богу, играят далеч по-добри актриси от Анджелина Джоли. Режисира Крейг Гилеспи, който очевидно си пада по антигероините (известен е с "Аз, Тоня"). Сценаристите са цели петима, без да броим литературната основа на Доуди Смит, и те не са успели да прескочат някои разказвачески капани - защо да симпатизираме на жена, която иска да одере цяла кучешка фамилия и да си направи палто от нея? 

В "Круела" обаче има мнозина други, които са свършили работата си брилянтно, и блаодарение на тях филмът е първокачествено бягство от действителността. На първо място - носителката на "Оскар" (за "Ла ла ленд") Ема Стоун, цялата жизнерадост и дръзновение в тоалети и прически, вдъхновени колкото от филмовото наследство на Клоуз, толкова и от модните колекции на Уестууд и Галиано. Нейната Круела (в началото назовавана Естела) носи травмите от тежко детство, но има късмета да израсне и да търси справедливост в буйния и очарователен пънк-Лондон от 70-те. 

Ще е странно, ако догодина има друг лауреат на Академичната награда за костюми (дизайнерката Джени Бевън вече е печелила две). Също тъй великолепно-разточителен е саундтракът, включващ от "Ролинг Стоунс", "Би Джийс", Нанси Синатра, "Дийп Пърпъл", "Доорс", Айк и Тина Търнър, Нина Симон, "Куийн" и Дейвид Бауи до специално написаната Call Me Cruella на Florence+The Machine.

"Круела" не е филм за любовта към животните, а за любовта към модата. На моменти той изглежда самоцелно, фрапантно, прекомерно екстравагантно, но не е ли това смисълът на "от кутюр"? Модата не е била така забавна от "Дяволът носи Прада" насам. Ако Вивиан Уестууд бе млада и красива, вероятно щеше да изглежда като Круела в този филм.

И тъй като хубавата свежа Стоун се явява нещо като протагонист, при все мрачното си литературно минало, на дневен ред излиза нов злодей - другата Ема, голямата Томпсън, в ролята на жестоката Баронеса. Двете изпитват истинска наслада от спаринга си; актьорите във втория план - Джон Фрай, Пол Уолтър-Хаузър, Марк Стронг, са също на място. Това не е смел или нестандартен филм (щото "Дисни" все пак, всякакви некалкулирани предварително волности са изключени), но пък е толкова добре издокаран! 

И ето, като по чудо "Круела" успява да надскочи собствената си вторичност и да осигури зрелищно лятно развлечение за момичета от всички възрасти (на мъжката публика ще се въздържа да го препоръчам, да пробва на своя отговорност). 

 

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?