Медия без
политическа реклама

В Marvel вече не стават чудеса

"Капитан Марвел 2" е най-скъпият (на минута) и най-неуспешният филм на студиото

форум филм
Дори триото героини няма особен ентусиазъм да спасява света.

Всяка минута от "Капитан Марвел 2" струва повече от два милиона долара. С освежаващо кратка продължителност от 105 минути и гаргантюански бюджет от 220 милиона, това го прави най-краткия филм във филмовата вселена на Marvel, но и един от най-скъпите. А също и най-големият провал. С 47 милиона приходи в Америка и 63 - по света, той отбелязва най-ниския боксофис старт в цялата зрелищна и поучителна история на MCU. Ехото на тази епична издънка заглъхва дори в незначителната за международния кинопазар България, където в премиерния си уикенд "Капитан Марвел 2" (с оригинално заглавие The Marvels) изостана по брой зрители зад родното предложение "Диада"...

А беше време - Marvel беше осмото чудо на Холивуд. 32 триумфални блокбъстъра, спечелили повече от 30 милиарда долара, и всичко това за по-малко от петнайсет години. Работата на студиото под шапката на гиганта Disney се превърна в златен стандарт за сериен успех. И макар поначало да бе чисто комерсиален франчайз, чиито инфантилни, шумни и зрелищни творби бяха заклеймени от ветерани като Скорсезе и Копола като "краят на киното", едва ли мнозина ще оспорят, че Кевин Файги и компания създадоха ярък собствен почерк и цял пантеон от герои, които дотогава дремеха в старите списания с комикси. Във филмите участваха някои от най-големите звезди на екрана като Робърт Дауни, Скарлет Йохансон, Глен Клоуз, Джеф Бриджис, Робърт Редфорд, Антъни Хопкинс... Но пандемията, алчността на Disney и умората на феновете от доминацията на количество над качество обърнаха нещата. Това, разбира се, е пряко свързано със схващането на киното не като артефакт, а като продукт; не като произведение на изкуството, а като "интелектуална собственост"; с желанието да бъдат продавани повече абонаменти за стрийминг и мърчандайз стоки, отколкото билети за прожекции. Но публиката не пасе трева.

И макар че през 2023 г. комиксовата вселена все още демонстрира жизнеността на част от героите си като Спайдърмен (в рисувана форма) и Пазителите на галактиката, за всички вече е ясно, че ерата на Отмъстителите и на касовите резултати от над 1 милиард долара няма да се върне. Ето това се случи и с "Капитан Марвел 2". Първият филм с участието на Бри Ларсон (с "Оскар" за позабравената нискобюджетна продукция "Стая") бе далеч от най-доброто в портфолиото на Marvel, но спечели 1.131 млрд. от билети. През 2019-а Каръл Данвърс бе първата главна героиня от нежния пол в MCU (изненадващо изпреварила "Черната вдовица") - презакъсняла, дори повтарячите от DC лансираха две години по-рано "Жената чудо".

Затова сега Disney се опитват всячески да компенсират това забавяне с расова и етническа пъстрота по списък и с екип, в който мъжете със свещ да ги търсиш. Ако "Капитан Марвел" бе режисиран от тандема Ан Боден и Райън Флак, тук на руля застава еднолично Ниа ДаКоста. Сценария тя пише редом с Меган Макдонъл и Елиса Карасик, музиката е на Лора Карпман и дори се учудвам, че операторът се казва Шон Бобит (не блясва по никакъв начин).

Бри Ларсон се завръща като космическата героиня с амнезия, но този път тя има свой женски тим, с който ще се бори срещу злодейката - също жена, то се знай. Той включва тийнейджърката Камала Хан/Мис Марвел - първата супергероиня-мюсюлманка в комиксовия пантеон, и Моника Рамбо (чернокожа), която нарича Капитан Марвел "Леля Каръл". И двете героини са познати от сериали на Marvel, излъчвани по Disney+ - "Мис Марвел" има свой собствен, а Рамбо се появи в "Уандавижън". Това наслагване на теми, сюжети и персонажи също е част от проблема - дори най-заклетите фенове вече нямат търпение и желание да следят всички разклонения. Многотията стана неудържима след старта на стрийминг платформата през 2019 г. - оттогава студиото е пуснало девет тв сериала (с по 6 до 9 епизода всеки), без да броим стандартните три или четири филма на голям екран годишно (като изключим ковидната 2020). 

Но дори ако се абстрахираме от нея, "Капитан Марвел 2" просто е слаб филм. Да, той е кратък, той е динамичен и пакистанската канадка Иман Велани е много сладка и жизнерадостна в ролята на Камала. Но освен това е чудовищно вторичен и посредствен. Дори дигитално подмладеният Самюел Джаксън, във вечната роля на Ник Фюри, не може да го извади от пропастта. Химията между трите героини е несъществуваща; компютърните ефекти са смайващо нескопосани за цената, която е платена за тях; сред поредица пренаписвания и презаснемания структурно филмът е пълен хаос. Има дигитално генерирани котки, които спасяват света, има твърде много песни за комиксов филм (добре, това е "Дисни" все пак), има досадна повтаряемост и залагане на сигурно. Не трябваше ли точно супергеройският жанр да е лудешки пъстър, чудат и изобретателен? Е, някъде по трасето се е превърнал в блудкав шаблон, основан на компромиси и корпоративни отчети. Или както се казва в един виц: този филм трябваше да е имейл. Или най-много среща по Zoom.

Излитаме по-високо, по-далече, по-бързо с Капитан Марвел 2 на 10 ноември само в кината на 3D, IMAX 3D и 4DX.

 

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?