Медия без
политическа реклама

Новата "Гражданска отговорност" - много малус, малко бонус

Изрядните шофьори ще чакат 5 години, за да получат 25% по-евтина застраховка 

10 Дек. 2019МИЛА КИСЬОВА
Илияна Кирилова
Транспортният бизнес обяснява, че няма логика шофьорите да се наказват два пъти за едно и също нарушение - веднъж от КАТ и втори път от застрахователя.

По всичко личи, че и този път опитът да се въведе прословутата система "бонус-малус" няма да мине гладко. За по-справедливо "облагане" със задължителната застраховка "Гражданска отговорност", което да "награди" изрядните шофьори и да санкционира нарушителите на пътя, се говори вече 10 г., но отговорните институции така и не успяват да предложат вариант, който да е приемлив за всички. Последният опит на Комисията за финансов надзор (КФН) да регламентира застраховките, направен миналата година, катастрофира още при общественото обсъждане. Сега част от най-спорните моменти са изчистени, но това не тушира недоволството на автомобилистите, които смятат, че не добрите водачи ще са големите печеливши от "бонус-малус", а застрахователните компании.

Един от най-големите проблеми е, че и в новата методика КФН предвижда доста скромни бонуси за добрите шофьори и многократно завишени цени на застраховката за нарушителите на пътя. Според авторите това е начинът да се дисциплинират водачите и да се намалят пътнотранспортните произшествия. Гилдията на шофьорите и превозвачите обаче смята, че толкова тежки наказания само ще демотивират водачите. И ще вдигнат още повече печалбите на застрахователите.

Предлага се застрахователните компании да дават до 25% отстъпки и да завишават с до 400% цената на полицата според индивидуалния профил на водача. Ако се запазят сегашните нива на "Гражданската отговорност" за автомобилите, т.е. около 250 - 300 лв., това означава спестени 60 - 70 лв. за внимателните водачи и оскъпяване с 1000 - 1200 лв. за тези с най-тежки нарушения на пътя.

Прогнозите обаче са, че до влизането в сила на системата през 2021 г. застрахователните компании

 

масово ще вдигнат базовите цени

 

на "Гражданска отговорност", за да компенсират бъдещите отстъпки. А това ще изяде бонусите още на старта.

Но това не е единственият удар по изрядните шофьори - скромната отстъпка от 25% (а във втория вариант на методиката дори 23%) може да бъде получена едва след 5 години, ако през това време не са извършили нито едно нарушение на пътя. За сметка на това още през първата година от въвеждането на "бонус-малус" автомобилистите с тежки нарушения на пътя ще плащат трикратно и четирикратно по-висока сума. И най-малко 8 години няма да могат да се отърват от оскъпени застраховки.

Една от промените, за която превозвачите настояват, е свързана именно със затварянето на ножицата между най-големите бонуси и най-големите малуси в методиката. От Българското обединение на шофьорите смятат, че таванът на отстъпките трябва да е 50%, а максималното наказание не повече от 200%, както било в много страни от ЕС. "Освен това на един шофьор, получил максимален малус, ще му отнеме 8 години да се върне в нулевия клас и да спре да плаща оскъпена "Гражданска отговорност". Това е прекалено дълъг период, трябва да се съкрати до 3 - 4 години, за да не действа демотивиращо", коментира Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

В новата методика на КФН е отпаднало 

 

силно критикуваното унаследяване на "лошата история" на автомобила

 

В миналогодишния вариант се предвиждаше, ако колата е участвала в ПТП, на нея също да се трупат малус точки, които при продажба да се прехвърлят на новия собственик. Появява се обаче друго условие, което получава не по-малко критики - в застрахователната полица наред със собственика на автомобила да се вписват и всички, които смятат да го управляват, а цената на полицата да се определя единствено от индивидуалния профил на най-лошия водач, т.е. този с най-много наказателни точки и малуси. Това изключително много свива възможностите семействата да се възползват от бонуси за задължителната застраховка. Изчисления, направени според новата методика, показват, че ако една фамилия има два автомобила и те се управляват от двамата съпрузи и пълнолетните им деца, като в момента плаща за двете коли 560 лв. годишно, при първо нарушение на един от водачите - примерно фиш за превишена с 21 км скорост в градски условия, цената на застраховката ще скочи с цели 420 лв. Прегрешението носи три наказателни точки, които може да бъдат "поправени" чак след три години, ако няма други нарушения. За това време семейството ще плати над 800 лв. повече за "Гражданска отговорност". Ако пък два пъти в годината се случи някой от водачите да получи фиш за превишена скорост в града, то застраховката в следващите три години ще скочи с над 1800 лв. "Трябва да се въведе някакъв изравнителен коефициент, така че да се зачитат и бонусите на добрите водачи, включени в полицата", смята Красимир Георгиев от Асоциацията по безопасност на движението.

Проблемът с

 

обвързването на цената на застраховката единствено с най-лошия водач

 

е още по-сериозен за фирмените коли и особено за превозваческите компании. "В нашата компания имаме 31 автобуса, за които плащаме 20 000 лв. "Гражданска отговорност", разказа Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи. Дори един от шофьорите да попадне в последния, най-утежняващ клас, това означава всички автобуси да бъдат наказани, при което цената на застраховката ще скочи до 99 000 лв., е сметнала Милтенова. Според нея много превозвачи няма да издържат на такива допълнителни разходи, след като от догодина ще се въведат и тол таксите, а много общини ще вдигнат данъците на моторните превозни средства.

Една от най-острите критики е срещу

 

двойното санкциониране на водачите за едни и същи провинения

 

"Не сме съгласни да плащаме глоби за нарушение на Закона за движение на пътищата и втори път за същото да бъдем наказвани с по-скъпа "Гражданска отговорност", заяви Йонко Иванов от сдружението на инструкторите по авто-мотоподготовка. Затова шофьорската гилдия настоява "Гражданска отговорност" да не се обвързва със Закона за движение по пътищата. "Все пак това е застраховка и цената й трябва да зависи единствено от това дали водачът е причинил ПТП, заради което застрахователят е изплатил щети", коментира Христо Радков от Българското обединение на шофьорите. 

Според други експерти някои от нарушенията са доста спорни, защото е възможно контролните органи да подходят много субективно. "Такива са неправилното изпреварване и неправилната маневра, които, ако не са довели до ПТП, не трябва носят наказателни точки за "Гражданска отговорност", смята Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Не всички са съгласни и с равния старт за водачите. "Защо трябва всички да започват от едно ниво? Ако вие притежавате златен талон, това означава поне 6 години да сте нямали никакви нарушения. Но ще започнете наравно с този, който е осъден за убийство на пътя. Това действа демотивиращо за добрите шофьори", смята Нестимир Ананиев, експерт по пътна безопасност, бивш депутат и шеф на транспортната комисия в парламента.

Браншовите организации на шофьори и превозвачи са убедени, че новата методика "бонус-малус", изготвена от КФН, МВР и транспортното министерство, е единствено в угода на застрахователните компании.

 

"Методиката е изцяло лобистка

 

и КФН, вместо да защити правата на застрахованите лица, се грижи да осигури повече приходи за застрахователите", заяви Христо Радков. "Застрахователните компании ще трупат паразитни печалби от това, че водачите са нарушили правилата за движение на пътя, без да са причинили ПТП и щети, а гражданите и фирмите ще бъдат изтупани като брашнян чувал", коментира Милтенова. 

Затова превозвачите настояват, преди да ги подложи на толкова рестриктивни санкции, държавата да се погрижи за качеството на пътищата в страната. По данни на Държавната агенция за пътна безопасност 2/3 от цялата пътна маркировка в страната е на незадоволително ниво, а 70 участъка са определени като силно рискови за пътни инциденти. А липсата на добра видимост на пътните знаци и изтритата маркировка може да костват на шофьорите 5 наказателни точки при отнемане на предимство, заснето от камери.

 

НАРУШЕНИЯ

Новата методика на КФН предвижда няколко нарушения на правилата за движение да носят наказателни точки при определяне на цената на "Гражданска отговорност" - превишение на скоростта, неправилно изпреварване, отнемане на предимство, опасни маневри, шофиране в нетрезво състояние. Това са най-честите причини за пътнотранспортни произшествия с имуществени вреди, телесни повреди или смърт, се посочва в мотивите към методиката. Предлага се първата година на действието й - 2020 г., да бъде нулева, и регистрираните през този период наказателни постановления и присъди за водачите да се зачитат при следващото подновяване на задължителната застраховка. Това означава, че първите бонуси и малуси ще се появят през 2021 г.