Медия без
политическа реклама

София ще има временни пешеходни пространства

Маршрутите на градския транспорт са остарели и ще бъдат променени, казва ресорният заместник-кмет Илиян Павлов

Илияна Димитрова
Илиян Павлов

От 29 януари Илиян Павлов е заместник-кмет на София за транспорта. При представянето му стана ясно, че той е възпитаник на транспортния факултет на УАСГ като строителен инженер. Има опит в проектирането и изграждането на транспортни обекти, както и в създаването и ръководенето на стартиращи компании. Член е на "Спаси София", която през последните години е една от най-активните огранизации по отношение на проблемите с транспорта и транспортната инфраструктура в столицата. 


Г-н Павлов, от малко повече от месец сте заместник-кмет на София по транспорта. Установихте ли за това време от какво са най-недоволни пътуващите с обществения превоз?

– Отдавна е известно от какво са недоволни хората по отношение на градския транспорт, по-интересното е защо не се е правило нищо проблемите да се решават. Пътниците искат превозното им средство да дойде навреме, да се придвижи бързо и в него да е чисто. ЦГМ разполага с данни за всичко това.

Какво ще направите с тези данни и в какви срокове?

– Смятам да започна да ги използвам, за тях така или иначе плащаме за аналитична система, която ни казва къде автобусите са пълни и са необходими по-големи, къде закъсняват, къде липсва синхрон между линиите.

Дайте пример за зле функионираща линия или за цяла част на София, в която трябва да се направят промени?

– Вече съм задействал промени при т.нар. крайградски линии. При тях проблемът е, че е предвидена твърде ниска скорост, която отказва пътниците да ги ползват и това е изцяло въпрос на по-добра организация. Друг аспект е крайградските линии да се движат в синхрон в общите участъци на маршрутите и така хората да чакат по-малко. Това се прави и сега, но не навсякъде, и ежедневно трябва да се наблюдава и подобрява. Трамвайни линии също се подсилват, вече съобщихме за новата №21, която ще върви в синхрон с трамвай 20, докато трае строежът на метрото в квартал Гео Милев. Полето за работа откъм оптимизации е много голямо.  

Наскоро във ваше присъствие бе представен анализ, че маршрутната схема в София е изработена преди доста години и на места не е адекватна на развитието на града. Квартали като "Манастирски ливади" и "Кръстова вада" от новите и "Мусагеница" от старите са обслужени само по перифията, нужни са повече връзки между кварталите без влизане в центъра и т.н. Съгласен ли сте с тези заключения?

– Транспортната схема на София е много стара, на повече от 30 г., през това време градът се видоизмени. Имаме нови квартали, плътността на други вече е съвсем различна. В същото време линиите са почти същите с малки промени. За да има подобрение, трябва да се съберат и анализират най-различни данни, част от които имаме в момента, и да се изработи новият транспортен модел на града. Той ще даде надеждна инфомация кои спирки има нужда да се изместят или например да се направят нови по-навътре в кварталите, където са хората. Някои линии може би вече не са нужни, а при други е обратното – честотата трябва да се увеличи. Конкретно в "Манастирски ливади" малките автобусчета вече работят като довеждащи до метрото и са доста ефективни. Необходимо е спешно да бъде повишен капацитетът им, защото няма достатъчно място.

Въпросите са много, постепенно ще се опитаме да ги решаваме. Вече сме започнали работа по изработването на нов транспортен модел, който ще ни покаже от какви връзки с останалите квартали и с центъра има нужда даден район. Ще знаем точно къде трябва да разкрием линия или да се направи инфраструктурна връзка с други квартали. Ще можем да броим пешеходците и велосипедистите, които също са част от системата. София има нужда от нова транспортна схема, а за да е добра тя, ни е нужен добър транспортен модел. Той ще покаже и кои недостроени улици и булеварди трябва да се изградят най-скоро.

Говорите за нуждата от синхронизация на наземните линии, но виждали ли сте снимки на пътуващи с метрото, които показват, че неговите линии също не са в синхрон? Ако в събота или в неделя се прехвърлите от друга линия на тази към МС "Витоша", може да чакате 15 мин., за да пътувате 5. 

– Така е, в почивните дни интервалите са доста големи, което е голям проблем за пътуващите. Трябва обаче да погледнем и икономическата част. Няма как и метрото, и наземният транспорт в събота и неделя да са толкова начесто, както е в пиковите часове през седмицата, защото не можем да си го позволим. Стремим се да осигурим транспорт там, където има най-голяма нужда - подобряваме достъпа към Витоша и другите паркове, подготвили сме още промени за лятото. През почивните дни транспортът може и трябва да се планира дори само за определени събития. При метрото ще работим за подобряване на връзките с наземния транспорт. Целта е да убедим повече хора да се возят на градския транспорт и по този начин да увеличим приходите му, това ще ни даде възможност да го направим по-редовен и през уикенда.

Преди дни ЦГМ се похвалиха, че продадените карти са достигнали нивата от предпандемичната 2019 г., а сега вие говорите за увеличаване на приходите. Означава ли това, че не сте доволни от сегашните?

– Вчера имах среща с ЦГМ и нивата от 2019 г. наистина се достигат. Потенциалът на градския транспорт на София е много повече. Казах, че работим със стара транспортна схема, подвижният състав не е в най-доброто си състояние, общинските транспортни дружества не са достатъчно ефективни. Качеството на услугата трябва да се повиши, така че градският транспорт да привлича нови пътници и да не се задоволяваме с това, че пътниците отпреди пандемията са се завърнали. Във Виена, който е град с мащабите на София, 1,2 млн. души се возят с годишни карти, а тук този брой е в пъти по-малък.

Вярно ли е, че заради липсата на водачи и намалелите приходи през COVID-19 дори през зимата градският транспорт в София се движи с по-разредените летни разписания? В социалните мрежи могат да се видят много такива коментари.

– За жалост е напълно вярно и причината е много сериозният недостиг на водачи. Искам  да помоля жителите на София за търпение, тъй като сме подготвили много амбициозна програма за привличане и задържане, както на водачи, така и на сервизни работници. Представихме я на синдикатите и започваме изпълнението й - договореното увеличение на заплатите е само началото, следват нови общежития, подобряване на условията на труд. Разбираемо реализацията ще отнеме време, но стремежът ми е до края на мандата транспортните дружества да станат сред най-добрите работодатели в столицата, както е IT-секторът. 

Как обаче ще работите с тези дружества, след като техните шефове се избират от общинския съвет? В момента директорските съвети са назначени изцяло от ГЕРБ, а вече се вижда, че ГЕРБ и БСП ще имат превес над ПП/ДБ/"Спаси София" и при следващите конкурси.

– За тези 6 седмици виждам, че и в дружествата, и в общината, и в общинския съвет има голямо желание нещата да се случват по нов начин. Благодарен съм, че имам много добър диалог с всички, които се занимават с проблемите на транспорта. Факт е, че важните решения за ресорните дружества ЦГМ, "Столичен електротранспорт", "Столичен автотранспорт" и "Метрополитен" ще ги вземат общинските съветници. Що се отнася до самите фирми, те са търговски дружества и имат доста голяма самостоятелност. Тук, в Столична община, имаме по-скоро насочваща функция за тяхната дейност. Ще им помагаме, разбира се, например с покупката на нов подвижен състав и др. Казвам това, за да стане ясно, че отговорността е основно при мен, но и при общинските съветници и директорите на дружествата. Съществено важно е самите дружества да полагат повече усилия и отговорността им да съответства на правомощията, които са им дадени. 

"Спаси София" беше един от най-големите критици на екипа на Йорданка Фандъкова заради слабия контрол на гратисчиите. Сега вие сте зам.-кмет, но проблемът с гратиса остава. Как ще се справите с него?

– Темата за гратиса е изключително важна в момент, в който търсим как да повишим приходите на градския транспорт. Ако погледнете официалната статистика, ще видите, че гратисът е под 2%. Проблемът с тази статистика е, че тя обхваща само глобените гратисчии. Какво става обаче, когато контрольорите се качат, а през това време 5 души слязат, защото са били без билети? Тези хора не влизат в статистиката. Това са случва, защото най-често екипите на ЦГМ не се придружават от полиция и е проблем заради по-буйните и агресивни гратисчии. Ще искаме от СДВР и от нашата дирекция за сигурност да има повече патрули с контрольорите. Знам, че хората са недоволни от липсата на контрол по определени линии и в определени части на София. Това скоро ще се промени, проверки ще се правят и там.

Вече казахте, че искате София все повече да се превръща в "Град за хората" и че за целта планирате да затваряте за автомобили нови пространства в почивните дни и през празниците. Кои пространства имате предвид и със сигурност сте наясно, че ще срещнете голяма съпротива от живеещите в тях, особено в центъра?

– Затварянето на улици, дали за постоянно, или временно за уикенда, преди всичко носи сериозни ползи за хората и бизнеса. Освен очевидните здравословни и екологични ползи – да се движим повече, да дишаме чист въздух и да има по-малко шум и прах в града, пешеходните зони стимулират бизнеса, подобряват условията за туризъм и в крайна сметка повишават сериозно качеството на живот. Добри примери има навсякъде около нас.

Напълно съм съгласен, че проблеми в пешеходните зони има, но те не са константа, която не може да се промени. Веднага давам пример – хората са притеснени от отпадането на места за паркиране, както и от шума покрай заведенията. Има решения на тези проблеми – само в центъра има стотици места служебен абонамент на различни институции, част от които могат да се върнат на хората. Шумът може да бъде стриктно контролиран и това, че досега това не се е случвало, не е причина да захвърлим идеята за нови пешеходни пространства. Държа да отбележа, че СОС взима решение къде да има нови постоянни пешеходни зони. Вариант, който обмисляме, е да се създават временни пешеходни пространства, например през лятото или през топлите уикенди и такива временни затваряния да бъдат изнесени и извън центъра в кварталите. Държа нещата да се случват с много добра комуникация с жителите на града. Целта е хората наистина да получат места, в които не промъкват между колите, а могат да се срещат и общуват свободно и в добра среда.

Много са оплакванията, че стъпалата на мотрисите на трамвайни линии 20 и 22 са твърде неудобни за възрастни и трудноподвижни хора. Кога по тези линии ще има нови трамваи като по други?

– Пътувам с №22 и виждам какви трудности изпитват хората да се качат в трамвая. Напълно осъзнавам нуждата от подновяване на подвижния състав и затова предвиждаме процедура по покупка на нови нископодови и климатизирани трамваи за линии 20 и 22 в рамките на следващите две години. За да осигурим наистина достъпна среда ще изградим нови перони, там където няма, както и т. нар. „виенски спирки”, където няма възможност за перон. Първата такава спирка на пл. „Македония” е повече от успешна. Предвиждаме до края на годината да се изградят и нови перони по протежението на булевардите „Янко Сакъзов“ и „Мадрид“ по подобие на трасето по бул. „Константин Величков“.

Важно е да се отбележи, че освен нови мотриси, за нормална експлоатация трябва да инвестираме паралелно и в поддържащата инфраструктура, която е скрита за обикновения пътник. Досега бяха купувани предимно нови превозни средства, но за жалост отсъства в голяма степен техническа обезпеченост за поддръжка - става дума за машини и съоръжения, ремонтни депа и токоизправителни станции. Казвам това, за да могат хората да си представят мащаба на инвестициите, които трябва да бъдат направени.

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?