facebook
twitter

Наблюдател

Средното училище е в небивала криза

Това е, защото е девалвирал авторитетът на знанието и преподавателя, смята доц. д-р Петър Пламенов
5785
Личен архив
Петър Пламенов

----
Доц. д-р Петър Пламенов е автор на редица изследвания и статии в областта на философията, естетиката и културата. Сред тях по-важните са монографията „Тялото текст”, студиите „Сладостите на гнева”, „Екстаз от текста”, „Нищетата на пародията”, „Спасяване на спокойствието” и др. Един от основателите и член на Български хайку съюз, Пламенов пише освен хайку, хайбуни, хайги и стихове, разкази. Срещаме се с него по повод отпечатването на монографията му „Обещанията на интересното”, която се занимава с причината за промяната на основния идеен код между класическата и модерната естетика.
----
- Доцент Пламенов, някои твърдят, че естетиката е вид мъдрост...
- Моят предмет, естетиката, не се ползва във философските среди с голям престиж, приема се за някак декоративен – въпросът за красотата им изглежда страничен и несъществен. Два аргумента, ако беше така, защо красотата подчинява човека и е най-въздействащата му сила – европейската цивилизация започва от този въпрос - защо красотата на Елена може да предизвика десетгодишна война, която да е еднакво важна и за двете страни? 
- Но днес някак едва ли войната би почнала заради красота.
- Ако днес живеем в един панестетически свят на постистина и постетическо, то е, защото красотата е девалвирала до посткрасота – до ползата от красивото, а още Сократ и, представете си, Кант след повече от две хилядолетия препотвърждават, че в основата на човешкото лежат трите кардинални ценности – истина, добро и красиво. Аз тайно и „ненаучно” извънпротоколно казвам и доказвам на своите студенти, че всъщност истина, добро и красиво са не просто синоними, а едно понятие, което бива осветявано от три различни аспекта.  
- А как бихте разтълкували собственото си хайку: „по-малка е, щом се изкаже красотата”?
- Провокирате ме. Първо, защото не би следвало да си опонирам и, второ, защото с поезията нещата стоят по друг начин. Тук става дума за един централен за мен въпрос и той е прозрението, което ни носи възхитата като духовен опит, той е мигновен, не е така обемен като при екстаза, да ни въведе пряко в тайната и да мълчим, защото вече всичко знаем. А става дума по-скоро за възхитата, която се ражда от играта на слънчев лъч в стаята или от цъфналото в саксията цвете. Възхитата открива нещо, дава ни нещо, но то не може да бъде съвсем обяснено. Това е магията на красивото, то остава изплъзващо се и неясно винаги и поради това продължава да ни вълнува и след всяко обяснение.  
- А имаме ли нужда от тъга, за да прозрем света, живота? В свое стихотворение твърдите: „Красотата прикрива болката”. Или трябва да се поддадем на хедонистичните съвременни позитивистични напътствия от сорта на „Мисли позитивно!“? 
- В този въпрос се крие част от драмата на нашето жестоко свръхеуфорично на безотговорен консумеризъм. Позитивното мислене е част от шизофренията на нашия свят, който се заблуждава, че ще забрави драмата на съществуването. Ние сме изместили трагедията, която неминуемо стои над всеки роден. Ние наистина помъдряваме не от щастие, а чрез болката и тъгата – те ни учат на смирение, те ни връщат към точната мяра на живота, показват ни най-важното, а то е толкова, толкова малко – сговорност – да чуеш и да те чуят, да обичаш от все сърце и да те обичат от все сърце, да запомниш нещо и да предадеш - разкажеш нещо. Положителното мислене е възможно само когато съзнанието стане философско, т.е. учудващо се, възхищаващо се и най-вече безкористно. 
- Преподавате и в средното училище. Оттам ли започват недоразуменията сред младите?    
- Не знам защо се подложих на това изпитание, може би за да преодолея заблудите във висшето образование. 
- Защо изпитание?
- Защото средното училище е в небивала криза, девалвирал е авторитетът на знанието и на преподавателя. Хората си мислят, че като информацията днес е станала много по-достъпна, нещата са станали по-ясни, лесни и няма нужда от учители, учени, философи и хора на духа. Тъкмо обратното, информацията сега стана по-непрозрачна, защото е огромен и тъмен поток, от който следва да се отсее истина от постистина, от фалшифицирани полуистини. Но и след отсяването, което що-годе може да се направи със средна интелигентност, по принципа на сравнението остава най-трудното, осъзнаването, разбирането, а то е анализ и тълкувание, работа със знанието. Тъжно е да го признаем, но обществата се разрушават най-лесно, като се наруши естественият ритъм на предаването на щафетата между поколенията. Това се случва с некачественото средно образование, което произвежда страшен „масов човек” без ценности, задръжки и с високо самочувствие, който не държи на нищо, не е толерантен и не се интересува от нищо друго, освен от доволството на храната, съня и развлечението. 
- Защо стана така?
- Средното образование загърбва хуманитарно теоретичния модел на ценностно интелектуално развитие за сметка на практическото техническо, т.е. на занаятчийското образование. Сами си отговорете, ако светът се движи от идеите, от хората, които могат да си представят света по нов начин, то тогава защо ние залагаме на производството на хора, които ще са способни не да си представят и „изобретяват” света по нов начин, а само да рециклират и обслужват вече съществуващите, не рядко порочни и стереотипни модели на съществуване?
- Не знам, но е дълбоко песимистично. То философията и поезията често внушават песимизъм. Каква е разликата и кое е общото между поезията и философията?
- Преди Платон да се разсърди на поетите и да ги охули и изгони от идеалната си държава като ненужни никому измамници, поезията и философията са били едно цяло. По времето на Романтизма се прави нов опит те да се сродят. За мен вътрешно не съществува противоречие, макар много ясно да съзнавам разликата. Поезията носи наслада, утеха и мъдрост, помага ни да се самоопознаем, дори да се самоназовем, но в никакъв случай не е обикновена игра или забавление. За мен тя е художествена форма на изповедта и на молитвата, защото нейната цел е много висока. Докато философията е едно упорито усъмняване в истината на всеки възможен отговор. Има един малко известен френски писател моралист от епохата на Просвещението, секретар на Дидро - Жозеф Жубер, който обаче се натъква на нещо много важно за фигурата на поета: „Поетът е този, който знае това, което не знае!” – тайната на поезията е тъкмо в това и затова философът в мен понякога ревнува поета и обратното. Но се надявам, че всъщност поезия и философия са двете страни на една монета. 
 

Ключови думи:

естетика, философия, поезия
25

Влез или се регистрирай за да коментираш

Още

Аз източих банката заради Мис България!

29.11.2019

Г-н Балев

1007
Естетика с балтията
Почина Любомир Левчев - метафора на цяла епоха

26.09.2019

БОЙКО ЛАМБОВСКИ

1291 8

Коментари

Cixi 2

Бла-бла

Backspacer

*

ssto

Коментирани са реални обществени проблеми.

Пристрастното им пренебрегване няма да ги реши.

Само ги прави хронични, каквито вече са.

Registriran

Продължават хуманитарните вайкания (тази статия и съседната, озаглавена "Арткритика и/или артжурналистика"). Всуе. Не сте ли се замисляли, че щом има такава криза в хуманитаристиката, може би проблемът е именно в хуманитаристиката? И е крайно време да изчезне в сегашните си вид и практика, за да се тръгне към нещо ново и различно?

Slava
снимка на Slava

Кризата не започва от средното, а от началното училище, в средното само се задълбочава. Функционалната неграмотност вече става масова, като висшето образование.

ablepsia

 Или това беше реформата?

 

Да! Това е  целта на "реформата".

Предводител на ...

Ако днес живеем в един панестетически свят на постистина и постетическо, то е, защото красотата е девалвирала до посткрасота

Леле, колко безсмислени купечки новодумички сме изучИле ... Бас държа, че същите простотии ръси и в аудитория ...

Иван111

Да питам редакцията: как и кой решава под кой материал да има коментари и под кой, не.

wake_up
снимка на wake_up

Един супер готин млад учен - много ми харесаха съжденията му. Браво! 

Карапетров

Има и общоизвестни констатации за състоянието  на образованието, но чак пък учен! 

бонго-бонго
снимка на бонго-бонго

***

Registriran

Дошло е време за домашно училище: майката вкъщи да си гледа децата; бащата на 5-часов работен ден, 4 дни в седмицата; всички учебници, помагала, видео и аудио материали, интерактивен софтуеър (виртуални музеи, например), одобрени от съответната държавна администрация -- на разположение на родителите, срещу символично заплащане. В края на всеки семестър се издържат необходимите тестове онлайн. И така. Може в един момент да бъде приложено и към университетите.

Sine_metu

Да. Въпреки че се престараваш с изискванията към родителите; два часа дневно са предостатъчни. По- важното е децата да не ходят в училище, че като гледам на какво ги учат...

 

„трите кардинални ценности – истина, добро и красиво“

 

„Ценности“, мили боже! Евра, долари и злато на кюлчета...

Всяко африканско дете, и най- бедното, знае, че Свети апостол Павел ни е завещал трите християнски добродетели Вяра, Надежда и Любов, а Свети Амвросий Медиолански - четирите кардинални, от сърцето и в сърцето : благоразумие, справедливост, умереност и мъжество, тоест душевна смелост.

Предводител на ...

Може в един момент да бъде приложено и към университетите.

Може. Напрао може медицина да се изучава в тубата. Па кат стигнеш дотам да легнеш под ножа на видеоограмотено и осоциопатено, кърмено от мама до 12 годишна възраст Секула детенце, зовящо се хирург, ше му мислиш ...

н16
снимка на н16

Петър Пламенов е автор на изследвания и статии в областта на философията, естетиката и културата. Сред тях по-важните са:
1. "Тялото текст” 
2. "Сладостите на гнева"
3. "Екстаз от текста"
4. "Нищетата на пародията"
5. "Спасяване на спокойствието" 

 

A г-н Пламенов и тия негови "произведения, каква връзка имат със средното образование? 

enlil

Гледам, хайку сътворил доцът и тълкувание му дал. Хайкуто е ето такова: "по-малка е, щом се изкаже красотата". Глей ти, глей ти! Я чакай, викам си, и аз по този повод едно хайку да сътворя. Хем без да го тълкувам. Хайку ето такова: "по-лека е, щом се изкенза красотата". Айде сега в следващия съботен брой на газетата мен да интервюират. Ама през форума!

Sine_metu

Пет., 05/07/2019 - 23:21 (нов)

ssto

Коментирани са реални обществени проблеми.

Пристрастното им пренебрегване няма да ги реши.

Само ги прави хронични, каквито вече са.

 

Не е до пристрастия и още по- малко пренебрегване, а до очевидните подмени, да не кажа фалшификации.

От древните до днес философията изследва диалектични двойки

метафизика, природа и явление, проява

съдържание, същност и форма, изказ

...

стойност и потребителна стойност

 

Не ги изследват поезията или друго, а именно философията. Тя е „едно - ужас! чудя се кое повече осакатява езика ни : „ценности“ или „едно- а- ин“ - упорито усъмняване в истината на всеки възможен отговор“ толкова, колкото и че европейската цивилизация започва от Еленкината хубост. Излезло Ленчето от пещерата, засияло и гърците зафанали да дълбаят еднодръвки, а троянците да мажат плетовете с кал.

 

Естетиката като наука за проявата, формата, изказа и потребителната стойност да не забравя, че е само клонче на философията и че предметът й е неделим от метафизиката, съдържанието, същността и стойността. Прочее наслаждавайте се на консумеризма, но помнете, че зад всяка удовлетворена потребност стоят планини обществен труд.

 

И освен това упорито се усъмнявайте. Няма да сбъркате, ако ме послушате предварително да считате за лъжа всяка дума на политици, идеолози и медии. Не бойте се, че ще пропуснете някоя случайно промъкнала се истина. Страшно нещо е тя, сама ще ви намери

ssto

Ще ме провалиш на стари години.

Този фин майтап, с често употребяваните от мен думички, няма как да остане непочерпен! Постигнал си спираща дъха ми подигравка с малко произволното им нахвърляне.

Оценявам посланието, но подозирам, че си смел, само защото знаеш, че още съм некомуникативен.

Ще те видим след месец - два.

Тренирай!

 

ppipi7766

УчЕн и млад и Убав!

 

Главен асистент по естетика, кат. "Логика, етика и естетика"

 

Що са пропуснали в името на катедрата и най-важните специализации: "Логика, етика, естетика, гурме и чака-рака"

 

2009-2008

Арт-мениджър и контент мениджър в сп. „Елемаг-Гурме”

2008-2007

Главен редактор на сп. „Art & Dance”

Mrx

 

 Пламенов пише освен хайку, хайбуни, хайги и стихове, разкази. 

 

 Какви са тези чуждоземнин гадории, бе? Не може ли да напише едни национални псувни, ами хайку, байку и др. 

Дидро
снимка на Дидро

Имам чувството, че мнозина не разбират за какво се говори в интервюто. Прекрасно е, че млад човек е осъзнал, че без ново отношение към знанието България и българите ще изчезнат, че нашето е самоубийствено поведение.

SvSophia
снимка на SvSophia

- Защото средното училище е в небивала криза, девалвирал е авторитетът на знанието и на преподавателя. Хората си мислят, че като информацията днес е станала много по-достъпна, нещата са станали по-ясни, лесни и няма нужда от учители, учени, философи и хора на духа. Тъкмо обратното, информацията сега стана по-непрозрачна, защото е огромен и тъмен поток, от който следва да се отсее истина от постистина, от фалшифицирани полуистини. Но и след отсяването, което що-годе може да се направи със средна интелигентност, по принципа на сравнението остава най-трудното, осъзнаването, разбирането, а то е анализ и тълкувание, работа със знанието. Тъжно е да го признаем, но обществата се разрушават най-лесно, като се наруши естественият ритъм на предаването на щафетата между поколенията. Това се случва с некачественото средно образование, което произвежда страшен „масов човек” без ценности, задръжки и с високо самочувствие, който не държи на нищо, не е толерантен и не се интересува от нищо друго, освен от доволството на храната, съня и развлечението. 

Изключително точни и добре формулирани наблюдения!

Както и за превръщането на средното образование в чирашко-занаятчийско обучение, непрекъснато прокламирана визия на счетоводителчето, турнато за министър на просвещението, за да доликвидира самия смисъл на средното образование. Без дебати.

SvSophia
снимка на SvSophia

Впрочем последните дебати за образованието, целта и смисъла му  - става дума за истински, смислени с необходимото уважение към другия дебати, които съм проследила, бяха в някогашния форум на някогашния вестник, една късна вечер преди няколко вече години. Между hamel, Su38 и Туткалчев /за третия не съм съвсем сигурна/.

С появата на Боку и боковизма от българското публично пространство изобщо изчезнаха дебатите per se впрочем, не без помощта на медиите. Свидетели сме на някакви принизени махленски разправии единствено. Никакъв спор - не само за образованието - за философия, цел, смисъл, стратегии и прочее не вирее в такава атмосфера.

SvSophia
снимка на SvSophia

Само едно не ми стана ясно - в постестетиката красиво е заменило прекрасно ли?

Понеже в класическата естетика между красиво (отнасящо се към формата) и прекрасно (като естетическа категория, отнасяща се към същността) се правеше разлика. Както между смешно и комично например.

А в интервюто се говори само за красота, красиво...

ssto

Когато промяната е толкова голяма, че не може да се постигне веднага, тогава въздействието трябва да е редовно и ритмично. Започва се с по-малките и постижими неща, които могат да се ползват като средство за постигане на по-голямото. Така се формират вериги от малки и големи цели и по същество планираме постигането на големите.

 

При нас, българите, веригата е прекъсната още преди планирането на целите и средствата. Липсват елементарни знания за тях. Училището не ги дава. Всеки сам си ги усвоява в живота. Но дори наличните знания и опит не ползваме за критерий, когато преценяваме: кои обществени процеси имат нужда от регулиране, в каква посока и кой може да го направи. Вместо това се подвеждаме от пагубната и неуместна самоувереност на хора, които не знаят дори какво е нужно да се направи. Сбъркани са ни критериите. Много. Ще се наложи да започнем с тях. Първо да подредим нашите критерии, на възрастните, а после да изучим и децата на тази наука.

 

Когато имаме знание за целите и средствата, тогава и планирането им става възможно. Планирането също е  основно средство за постигане на целите. Затова е сред приоритетните обществени цели. Кой, ако не държавата, трябва да я свърши тази работа? Как да я свършат гербавите служители, като те също нямат нужните познания? И защо сме ги избрали тогава? Кой е по-виновен политиците ни, или ние?

 

В наказателното право формите на вина са две - умисъл и непредпазливост. Те са по-общи, философски понятия и характеризират мотивите ни при всички наши действия, не само при престъпления.

 

Деянието е непредпазливо, когато деецът не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди (небрежност), или когато е предвиждал настъпването на тези последици, но е мислил да ги предотврати (самонадеяност).

 

Деянието е умишлено, когато деецът е съзнавал общественоопасния му характер, предвиждал е неговите общественоопасни последици и е искал (пряк умисъл) или допускал (евентуален умисъл) настъпването на тези последици.

 

Хайде сега, да преценим вината на обществото. Нямахме ли представа, какво ще стане с процесите в образованието, но бяхме длъжни да ги предвидим, или ги предвиждахме, но чакахме да ги регулира някой, който не ги разбира?

 

Хайде сега, да преценим вината на ГЕРБ. Бойко Борисов съзнаваше ли пагубните процеси в образованието и искаше ли те да настъпят, или ги съзнаваше, но се примиряваше с тях, поради някакви причини - най-вероятно, защото са извън възможностите му? Или не  ги е предвиждал, но беше длъжен и не го направи?

 

Задавам конкретен въпрос - партията ГЕРБ планирала ли е някога големите и малките цели на обществото ни? Ако такова има, евентуално, къде е този план, за да го подложим на преценка? Ако е нещо стойностно, защо не се хвалят с него? Или, ако изобщо го има, го крият, за да не личи неспособността на тази партия, да постига обществените цели?

 

Задавам конкретен въпрос - има ли българско средно училище, в което да се изучава обществените цели и средствата за постигането им и ако има такъв предмет, то на какво ниво е обучението по него и защо обществото е явно неграмотно по него? Какво е направило министерството на образованието по този обществен проблем и по-конкретно - какво е направил министър Красимир Вълчев?

Влез или се регистрирай за да коментираш

×