Медия без
политическа реклама

София гласува парите за градския транспорт без "бонус" за частна фирма

Преди това Карлос Контрера от ВМРО поиска още 1,7 млн. лв. за "МТК Гроуп", а ГЕРБ и ИТН го подкрепиха

28 Март 2024Обновена
Карлос Контрера (вдясно на снимката)

След бурни дебати Столичният общински съвет гласува финансовата рамка на градския транспорт в София през 2024 г., предложена от ресорния зам.-кмет Илиян Павлов. В същата точка парламентът на София отхвърли предложение на общинския съветник от ВМРО Карлос Контрера за сериозно увеличение на заплащането на частния превозвач "МТК Гроуп", който обслужва 17-те т.нар. крайградски линии. За бюджета, предложен от кметството и против и "въздържал се" по поправките на Контрера гласуваха групите на ПП/ДБ/"Спаси София", на БСП (без 1 общински съветник) и на "Синя София". Искането на Контрера за "МТК Гроуп" бе подкрепено от ГЕРБ и ИТН.       

Както "Сега" писа, вчера стана ясно, че групата на ГЕРБ и част от по-малките формации в СОС правят опит да увеличат драстично парите, които общината плаща на частната фирма. Парадоксалното е, че това се случва под предлог, че съпартийците на Бойко Борисов, Карлос Контрера и някои от другите общинари се грижат за общинското дружество "Столичен автотранспорт".

Освен на днешната сесия на СОС, искането на Контрера не мина на съвместното заседание на комисиите по финанси и по транспорт, след като то бе блокирано от ПП/ДБ/"Спаси София" и от част от общинарите от БСП. С гласовете на ГЕРБ, Контрера, на други от БСП и на ИТН обаче рамката на Павлов също не мина. Нещо, което днес се промени на сесията на СОС. 

Както е известно, ангажиментът на общината е градският транспорт да измине през 2024 г. около 65 млн. км., което е увеличение с 4 на сто спрямо м.г. Важна подробност е, че предложението колко да се плаща на 4-те общински дружества - "Столичен автотранспорт", "Столичен електротранспорт", "Метрополитен" и ЦГМ, е съгласувано с техните ръководства. Зам.-кметът по транспорта Павлов и вносителите от ПП/ДБ/СС предлагат "Столичен автотранспорт" да получава по 5,14 лв./км спрямо 5,07 лв./км през 2023 г. Групата около кмета Васил Терзиев мотивира цената с това, че м.г. реално доказаните и признати от ЦГМ разходи на "Столичен автотранспорт" са били 4,65 лв./км и че практическото увеличение на заплащането за общинското дружество през тази година ще е от почти 50 ст./км.   

Срещу това предложението на Контрера бе заплащането за "Столичен автотранспорт" да се увеличи до 5,42 лв./км - с почти 30 ст. над заложеното от ПП/ДБ/СС и с близо 80 ст. над доказаните разходи на фирмата за м.г. Ключов детайл е, че ако се приеме искането на ВМРО, частният оператор "МТК Гроуп" също щеше да получи по-голямо увеличение за километър/пробег. Причината е, че съгласно договора на Столична община с частната фирма, внесен пак от Контрера през 2017 г. и анексиран от миналия СОС, в който ГЕРБ и ВМРО бяха управляващи, заплащането за "МТК Гроуп" се изчислява, като парите за "Столичен автотранспорт" се намалят с 5 на сто. За разлика от общинското дружество обаче частникът не трябва да доказва разходи, поради което парите му от общинския бюджет са гарантирани. По време на дебатите снощи бе съобщено, че в година от ковид пандемията, в която "Столичен автотранспорт" е на загуба, "МТК Гроуп" е отчело печалба над 2 млн. лв.      

"Моето предложение решава няколко проблема - ремонта на трайно спрелите автобуси на "Столичен автотранспорт", гарантиране на достатъчно пари за покриване на заплатите, както и за разходите за природен газ, дизел и ток. С повече отпуснати от нас пари дружеството ще може да реши проблема с отлаганите 3-4 г. ремонти и ще осигурим нормални условия за труд. Що се отнася до увеличените приходи за частния оператор, напомням, че той също вози софиянци. Няма как да делим градския транспорт на първа и втора категория", заяви Контрера по време на дискусиите, които продължиха близо 3 часа. 

Най-категорично против неговото искане се обявиха ПП/ДБ/СС. "Питам защо ГЕРБ се готвят да подкрепят предложението на Контрера, след като само преди няколко месеца, през септември м.г., докато бяха управляващи в София, те бяха заложили разход за "Столичен автотранспорт" в размер на 4,65 лв./км, точно колкото са реално разплатените пари от ЦГМ. Какво налага само няколко месеца по-късно парите да се увеличават драстично?", попита зам.шефът на транспортната комисия Андрей Зографски от "Спаси София", но не получи отговор на въпроса. "Има само една цел да се залага с близо 1 лв. по-висока цена, която после няма да може да се докаже - да се увеличи до небивали размери гарантираната цена за "МТК Гроуп", която не минава през оценка на ЦГМ. Не искам да кажа, че това прилича на кражба на обществен ресурс", коментира Зографски. Той допълни, че пари за ремонта на автобуси и за капиталови разходи в "Столичен автотранспорт" може да се отпуснат от бюджета на Столична община, а не през транспортната рамка. 

След него общинският съветник Бойко Димитров изчисли, че ако предложението на Контрера бъде прието, "МТК Гроуп" ще получи 1,7 млн. лв. над това, което бюджетът е предвидил. На всичко това Контрера отговори, че не вярва през тази година общината да отпусне допълнителни средства за ремонт на спрелите автобуси, поради което държи това да се случи през транспортния бюджет. В крайна сметка разплитането на възела остана за днешната сесия, когато споменатото мнозинство спря доклада на ВМРО. 

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?