Медия без
политическа реклама

Столична община се отказа да обновява бул. "Мария Луиза"

Главният архитект спря конкурса за преустройството на зоната от "Лъвов мост" до автогарата

Иван Шишиев-Етюд-и-те на София
Не е ясно дали конкурсът ще бъде обявен отново.

Столична община се отказва от плановете си да обнови и реконструира бул. "Мария Луиза" в частта между площад "Лъвов мост" и ул. "Струга" пред Централната автогара. Главният архитект на София Здравко Здравков е прекратил конкурса за избор на архитектурно бюро, което да предложи идейно решение за обновяване на един от най-важните софийски булеварди в участъка, в който той навлиза в широкия център. Както "Сега" писа, Здравков обяви въпросния конкурс на 7 август, като предложи бюджет от 70 000 лв без ДДС за отличените проекти. Още тогава направи впечатление, че Направление "Архитектура и градоустройство" дава твърде малко време на потенциалните участници да се запознаят със заданието и да се подготвят за участие. По-късно от НАГ удължиха срока до 4 септември, като в крайна сметка процедурата е спряна преди изтичането му.

От публикуваните документи става ясно, че в направлението на Здравков е получено писмо, с което се изказва несъгласие с условията на процедурата и се иска нейното прекратяване. Въпреки че удължава срока, НАГ получава и второ писмо със същото искане. "След извършен анализ в служебен порядък Възложителят установява, че следва да се извършат същестени промени в първоначалните условия....които биха променили кръга на заинтересованите лица", пише в поясненията за стопирането на конкурса. 

Той предвиждаше архитекти да предложат решения за реконструкцията на трамвайното трасе по булеварда и за намаляване на шума и вибрациите, а също и за озеленяването на релсите като „зелен трамвай“ по подобие на трасето по бул. "Македония". Очакваха се и нови варианти за транспортно обслужване на сградите в района и за минимално транзитно движение чрез локални платна. Архитектите трябваше да посочат още как да се осигури пешеходен достъп до входовете на сградите и автомобилен достъп до вътрешните дворове. След ремонта общината се надяваше да направи възможно паркирането на оптимален брой автомобили в локалните платна и в подземни гаражи на две нива с входове от тези локални платна, пишеше в заданието.

То предвиждаше още проектиране на трасе за двупосочна велоалея, а също и създаване на озеленено пешеходно пространство и "места за рекреация", като съществременно се отчете статутът на булеварда като паметник на градинското изкуство. Социализирането на участъка трябваше да стане с подходящи нови настилки, с озеленяване, ново осветление, паркова мебел, поливна система и др.

Така очевидно зоната след пл. "Лъвов мост" ще продължи да изглежда някак откъсната от центъра на София. Това е вторият конкурс за социализиране на пространството към Централна ж.п. гара, който остава само на хартия. Преди повече от 5 г. Столична община обяви сходен проект за промяната на площада пред гарата, в резултат на което зоната трябваше да се превърне в споделено простанство между пешеходците и колите, а не със сегашната доминация на автомобилното движение. От кметството тогава поясниха, че след преустройството площадът пред гарата ще се превърне във вторичен градски център и че на хората ще започне да им харесва да се разхождат там. Обявененият конкурс бе спечелен от проекта на бюрото "А и А Архитекти", в който съдружник е арх. Ангел Захариев, съпруг на бившния министър от ГЕРБ Екатерина Захариева. През 2019 г. бе представено и обемно-устройствено проучване на района и концепция за изменение на подробния устройствен план. След това повече други действия на управляващите в София за преустройството на предгаровия площад нямаше и в момента той продължава да е място, от което жителите на София и туристите бързат да се махнат. 

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?