Столична община се отказа да обновява бул. "Мария Луиза"
Главният архитект спря конкурса за преустройството на зоната от "Лъвов мост" до автогарата
Столична община се отказва от плановете си да обнови и реконструира бул. "Мария Луиза" в частта между площад "Лъвов мост" и ул. "Струга" пред Централната автогара. Главният архитект на София Здравко Здравков е прекратил конкурса за избор на архитектурно бюро, което да предложи идейно решение за обновяване на един от най-важните софийски булеварди в участъка, в който той навлиза в широкия център. Както "Сега" писа, Здравков обяви въпросния конкурс на 7 август, като предложи бюджет от 70 000 лв без ДДС за отличените проекти. Още тогава направи впечатление, че Направление "Архитектура и градоустройство" дава твърде малко време на потенциалните участници да се запознаят със заданието и да се подготвят за участие. По-късно от НАГ удължиха срока до 4 септември, като в крайна сметка процедурата е спряна преди изтичането му.
От публикуваните документи става ясно, че в направлението на Здравков е получено писмо, с което се изказва несъгласие с условията на процедурата и се иска нейното прекратяване. Въпреки че удължава срока, НАГ получава и второ писмо със същото искане. "След извършен анализ в служебен порядък Възложителят установява, че следва да се извършат същестени промени в първоначалните условия....които биха променили кръга на заинтересованите лица", пише в поясненията за стопирането на конкурса.
Той предвиждаше архитекти да предложат решения за реконструкцията на трамвайното трасе по булеварда и за намаляване на шума и вибрациите, а също и за озеленяването на релсите като „зелен трамвай“ по подобие на трасето по бул. "Македония". Очакваха се и нови варианти за транспортно обслужване на сградите в района и за минимално транзитно движение чрез локални платна. Архитектите трябваше да посочат още как да се осигури пешеходен достъп до входовете на сградите и автомобилен достъп до вътрешните дворове. След ремонта общината се надяваше да направи възможно паркирането на оптимален брой автомобили в локалните платна и в подземни гаражи на две нива с входове от тези локални платна, пишеше в заданието.
То предвиждаше още проектиране на трасе за двупосочна велоалея, а също и създаване на озеленено пешеходно пространство и "места за рекреация", като съществременно се отчете статутът на булеварда като паметник на градинското изкуство. Социализирането на участъка трябваше да стане с подходящи нови настилки, с озеленяване, ново осветление, паркова мебел, поливна система и др.
Така очевидно зоната след пл. "Лъвов мост" ще продължи да изглежда някак откъсната от центъра на София. Това е вторият конкурс за социализиране на пространството към Централна ж.п. гара, който остава само на хартия. Преди повече от 5 г. Столична община обяви сходен проект за промяната на площада пред гарата, в резултат на което зоната трябваше да се превърне в споделено простанство между пешеходците и колите, а не със сегашната доминация на автомобилното движение. От кметството тогава поясниха, че след преустройството площадът пред гарата ще се превърне във вторичен градски център и че на хората ще започне да им харесва да се разхождат там. Обявененият конкурс бе спечелен от проекта на бюрото "А и А Архитекти", в който съдружник е арх. Ангел Захариев, съпруг на бившния министър от ГЕРБ Екатерина Захариева. През 2019 г. бе представено и обемно-устройствено проучване на района и концепция за изменение на подробния устройствен план. След това повече други действия на управляващите в София за преустройството на предгаровия площад нямаше и в момента той продължава да е място, от което жителите на София и туристите бързат да се махнат.
можете да направите дарение през PayPal