Медия без
политическа реклама

Строителният министър твърди, че може да има саниране без вътрешен човек

Една четвърт от проверените пътища в гаранция не отговарят на изискванията, обяви още Андрей Цеков

07 Яну. 2024
Илияна Димитрова
Андрей Цеков

Не е нужно да имате вътрешен човек, за да ви санират блока, оценката се прави машинно и няма субективен фактор. Това каза в предаването „Защо, г-н министър?“ по Би Ти Ви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков.

„Изправени сме пред една класическа ситуация на пораждана не недоволство в ситуация, в която потребностите надвишават възможностите. По Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) бяха осигурени 1,129 млрд. лв. за саниране. Подадените проекти са общо 3068 на обща стойност 3,972 млрд. лв.“, обясни той.

Андрей Цеков е категоричен, че средствата в ПВУ са фиксирани и не могат да бъдат увеличени, но подчерта, че мярката в този план е „едно естествено продължение на енергийното възобновяване на старите панелни блокове“.

„Ще проведем среща с всички недоволни кметове – най-малкото, за да разясним механизма, по който е направена оценката, въпреки че той е обявен още в началото на 2023 г. Оценката е почти изцяло машинна. Няма субективен фактор“, подчерта министърът.

Общините тази година ще бъдат изправени пред много голямо предизвикателство по линия на проектна готовност за усвояване на европейско финансиране.

Относно съмненията за предоставяне на неверни данни, той заяви, че те трябва да бъдат подадени към Агенцията за устойчиво енергийно развитие към Министерство на енергетиката. „Ако оттам регистрират нередности, ще бъдат направени корекции в оценките на въпросните сгради“, поясни той.

Андрей Цеков коментира и лимитите за съответните общини. Според него това не означава, че те ще получат гарантирано финансиране, защото средствата се раздават на конкурентен принцип. „Въпросните лимити са имали за цел да предотвратят концентрирането на твърде много средства в по-големите общини“, поясни министърът и допълни, че всичко е въпрос на качество на проектите

Една четвърт от проверените пътни участъци в гаранция, проверени в периода септември - декември са дали отклонения от нормите", съобщи още  Цеков. Той уточни, че инспекция е направена на 41 участъка с обща дължина 682 км. От тях са взети 792 проби.

При анализа било установено, че в 11 участъка дебелината е по-малка от проектните изисквания. В 6 пък има неравности. "Фирмите, които са ги изградили са уведомени и нямаме спорове за отстраняване на проблемите", каза Цеков.

В пътностроителния сектор става все по-скандално и все по-криминално. Всеки нов министър открива безобразия, натворени от предшествениците му, вдига шум, а после идва следващият и повтаря "процедурата".

Според него тази пролет ще се възобнови работата по всички участъци на магистрала "Хемус" до Плевен, както в този около Търговище (лотове четири, пет, шест и девет). Министърът уточни, че за "Струма" през Кресненското дефиле се очаква окончателно произнасяне на Европейската комисия. "Получихме последният въпросник преди дни, който цели да установи доколко е спазено екологичното законодателство. Надявам се до месец да започнем проектиране на частта извън дефилето", посочи Андрей Цеков.

Той коментира и, че тази година приходите от тол системата са близо до прогнозните - 764 млн. лева, като от винетки са събрани 260 млн. лв. Той смята, че до момента тол системата не дава очакваните при изграждането и приходи заради неефективно управлява нуждата от набиране на административен опит за тази дейност

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?