Медия без
политическа реклама

Жителите на "Гоце Делчев" не искат зелена зона в квартала

Те очакват общината да търси специфични мерки за решаване на проблема с паркоместата

Столът на училище "Захари Стоянов" едва побра желаещите да присъстват на дебата за въвеждането на зелена зона в "Гоце Делчев".

В софийския квартал "Гоце Делчев" няма да се въведе зелена зона, ако Столична община се вслуша в преобладаващите мнения на живеещите в него. Над 300 души присъстваха на първото обществено обсъждане на проекта за въвеждане на платено паркиране в жилищния комплекс, което се състоя в училище "Захари Стоянов". То бе организирано от кмета на район "Триадица" Димитър Божилов и на него присъстваха и представители на общинската фирма ЦГМ, която управлява зоните за почасово паркиране. Както е известно, паркирането в зелена зона в София е разрешено до 4 часа срещу 1 лв. на час. Абонаментът за живеещите пък е 100 лв. на година. Към момента в работни дни зелената зона функционира от 8.30 до 19.30 ч., а в събота - от 10 до 18 ч. Планът е в "Гоце Делчев" тя  да обхване пространството от бул. „България“, бул. „Гоце Делчев“, бул. „П. Ю. Тодоров“, Перловска река (вкл. бл. 261) и бул. „Тодор Каблешков“. 

В началото кметът Божилов припомни, че през 2019 г. напълно доминираният по това време от ГЕРБ Столичен общински съвет е взел решение платеното паркиране в София да продължи да се разширява в нови квартали и че ж.к. "Гоце Делчев" е един от тях. Той даде да се разбере, че районната администрация подкрепя идеята за разширяване, като смята, че платеното паркиране е средството за преодоляване на недостига на паркоместа в този и други софийски квартали. "Въвеждането на платено паркиране носи на кварталите повече регламентирани паркоместа. Това, че в момента се паркира навсякъде, не означава, че това са регламентирани места. Другото нещо, което зоната със сигурност гарантира, е по-малко автомобили. Това е доказано", коментира Божилов. Той припомни още, че съгласно Плана на устойчива градска мобилност при над 85 на сто запълване на паркоместата в дадена зона се въвежда платено паркиране. Божилов съобщи, че при 21 000 жители с адресна регистрация в "Гоце Делчев" регистраните автомобили по данни на КАТ са 5601, а предвидените от ЦГМ паркоместа са 5 000. Кметът на район "Триадица" даде пример с ж.к. "Иван Вазов", като показа снимки как след въвеждането на зелена зона струпването на коли и паркирането в зелени площи е намаляло.     

След него обаче над 90 на сто от изказалите се обявиха против въвеждането на зелена зона в "Гоце Делчев". Като основен довод те посочиха, че проблемът с паркирането при тях се появява вечер, когато живеещите се върнат от работа и когато зоната вече не функционира. "Въвеждането на зелена зона в "Иван Вазов" реши проблема с паркирането през деня. Там такъв наистина имаше, тъй като в "Иван Вазов" има повече прииждащи коли заради офиси, магазини, заведения и други обекти. В нашия квартал проблем през деня няма. Проблеми се появяват вечер. Ако въведете някаква форма на вечерна зона, хората може и да ви подкрепят. Разходете се в квартала и вземете специфични мерки за всяка отделна негова част, защото проблемите са специфични. Убедете ни с дела, че познавате реално ситуацията в "Гоце Делчев", защото думи сме слушатели достатъчно през годините досега", коментира жителка на бл. 242.   

В "Гоце Делчев" потърсиха сметка от ЦГМ как харчи средствата, събрани от синя и зелена зона, и попитаха защо не се изпълняват обещанията с тях да се строят паркинги и да се ремонтират тротоари. "Преди да въвеждате зона, нека Столична община направи нещо за този квартал, за да покаже, че полага грижи за него. Нека първо се създаде някакво доверие и тогава да се иска да дадем на ЦГМ нови 500 000 лв. на година", призова друг от изказалите се. След него жител на "Гоце Делчев" поиска Столична община да преразгледа схемата как ЦГМ разпределя парите от платеното паркиране. Както "Сега" писа, при представянето на проекта кметът Димитър Божилов съобщи, че общинската фирма обещава да върне 30 на сто от събраните средства за нови паркоместа и облагородяване на "Гоце Делчев". Същото обещание ЦГМ дава и за другите квартали със зони, като разпределението на парите досега не е отчитано. "Реално инвестициите няма да са в размер на 30%, защото от тях ще са плати на изпълнители и подизпълнители. Въпросът е къде отиват останалите 70 на сто?", попита той.          

Районният кмет отговори, че в момента се извършва градоустройствена процедура за общински терен около 2 дка на ул. "Бадемова гора" и "Метличина поляна", в който може да се построи етажен паркинг. "При досегашните управляващите изграждането на общински паркинги очевидно не беше приоритет, което се надявам да се промени. Лично аз ще работя този паркинг да бъде построен", обеща Божилов. Той даде пример, че в последния мандат на Йорданка Фандъкова единственият етажен паркинг в София е отворен в "Надежда" и че той се ползва от живеещите в района, като открито паркомясто струва 90 лв. на месец, а закрито - 100 лв. "С тези цени паркингът в "Надежда" на практика е един частен гараж. Ние искаме, ако в "Гоце Делчев" се изгради общински етажен паркинг, на него да може да се паркира в режим на зелена зона", отговори жител на квартала.  

Изказващите се в подкрепа на зелената зона бяха в пъти по-малко. Един от тях заяви, че по негови наблюдения във всички квартали с платено паркиране паркоместата се увеличават и в разпределението им се въвежда ред. "Въвеждането на зелена зона в "Гоце Делчев" ще доведе най-малкото до това, че ще изчезнат колите на външни хора", прогнозира той. Околни обаче възразиха, че заради стикера хора от провинцията или от други части на София, живеещи в "Гоце Делчев", ще бъдат принудени да регистрират превозните си средства в район "Триадица". 

Агитиращите против зелената зона призоваха съкварталците, които са против нея, да внесат писмени отрицателни становища в районната администрация, за да официализират позицията си. Второто и окончателно обсъждане на проекта е насрочено за 27 февруари.       

   

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?