Медия без
политическа реклама

Родители не могат да влязат в "Дигиталната раница" на МОН

"Няма учебници и няма домашни. Оценките и програмата автоматично се прехвърлят от "Школо", споделя баща

Илияна Кирилова
Родители и ученици се чудят защо не могат да открият прословутите електронни учебници до 7-и клас в шумно прокламираната "Дигитална раница" на МОН.

Шумно рекламираната от министерството на образованието "Дигитална раница", която следва да предостави на ученици, учители и родители безплатни онлайн уроци, учебници и образователни ресурси, все още е недостъпна за масовия потребител. Това сигнализират родители пред "Сега".

"Дигитална раница" е електронната платформа за образователни услуги и съдържание, създадена за над 1.4 млн. лв. по проект "Образование за утрешния ден" на оперативна програма "Наука и образование". Тя функционира от началото на миналата учебна година, но и до днес не се използва достатъчно - както заради това, че не е напълнена с достатъчно съдържание, така и защото родителите не могат да влязат в нея.

При популяризирането й от МОН обясниха, че достъпът до нея се осъществява на адрес edu.mon.bg чрез националните образователни акаунти на ученика и учителя в @edu.mon.bg или регистрацията на родителя в Национална електронна информационна система за предучилищното и училищното образование (НЕИСПУО). За да се регистрира родител в системата обаче, е нужен уникален код, който родителят следва да получи от класния ръководител на неговото дете. "Ако нямате такъв код, моля обърнете се към класния ръководител или директора на институцията", пише в сайта на "Дигиталната раница". Масово учители обаче не знаят нищо за такъв код.

"Нашата класна ми каза, че засега не знае нищо за "Дигиталната раница" и как да влезем в нея, както и че скоро ще има обучение и се надява да разбере и да ни уведоми", сподели родител. "Нищо не са ни казали от нашето училище, нямам идея какво представлява тази възможност и как да я ползвам", оплаква се друг. "Нашият класен ни сподели, че скоро би трябвало да имаме профили за достъп до електронната платформа, но че тя ще е по-полезна по-скоро за по-големите ученици", казва и друга майка - точно обратно на твърденията на МОН, че в момента в раницата има повече ресурси за по-малките ученици от 1-ви до 4-ти клас.

"Дадохме кодове на родителите, но пак има някакъв проблем и те не могат да влязат в раницата", коментира пък учител пред "Сега". По думите му родителите са искали най-вече да получат достъп до електронните варианти на учебниците от 1-ви до 7-и клас, които би трябвало да са в раницата. Тъй като не са успели да влязат в нея обаче, са се отказали и са се регистрирали директно на сайтовете на издателствата, които предлагат безплатен достъп на учебници до 7-и клас.

"В дигиталната ни раница няма учебници и няма домашни. Оценките и програмата автоматично се прехвърлят от Школо. Единственият плюс е, че има разработени някакви примерни уроци. Те обаче приличат на взети от друго място. Добри са, но не са съобразени с програмата на децата, не са подредени, разхвърляни и т.н.", разказва родител, който е имал късмета да получи код от класната на детето си. Според него от МОН е трябвало първо поне да качат е-учебниците, преди да се хвалят с възможностите на платформата. На този фон, родители не вярват, че от догодина в платформата ще са налични и е-учебниците от 8-и до 12-ти клас, както наскоро се похвалиха от МОН. 

 

МОН: Има само отделни сигнали, по които се работи

На въпроси на "Сега" как родителите могат да влязат в "Дигиталната раница" от МОН обясняват общоизвестното - че за това са качени подробни указания на edu.mon.bg, както и че за да създаде профил, с който да има достъп до платформата, родителят следва да получи от класния ръководител уникален код за всяко дете, който да използва по време на регистрацията. След което да отиде до страницата на НЕИСУО (https://neispuo.mon.bg) и да се регистрира през опцията "Регистрация като родител". Нищо не се казва обаче какво да прави родителят, ако класният му няма идея за въпросния код. Уточнява се, че "директорът е длъжен да осигури възможност за достъп (чрез предоставени [email protected] акаунти) за всички учители и ученици".

Относно е-учебниците от 1-ви до 7-и клас от МОН твърдят, че безплатният достъп до тях е активиран през "Дигиталната раница". "В случай, че все още има ученици, които не виждат техните учебници, родителите могат да се обърнат към Национален мониторинг център - [email protected], за да се направи служебна проверка", съветват от министерството. Оттам признават само за "отделни сигнали за проблеми с достъпа на родители", по които "се работи по разрешаването им". "Проблемите в регистрация на профил за достъп до "Дигиталната раница" са от различно естество и се подхожда индивидуално към всеки от тях", казват от МОН.

Наскоро оттам съобщиха, че предстои 17 323 учители да преминат 32-часово обучение за работа с платформата "Дигитална раница" и за използване на иновативни методи на преподаване, за което ще получат два квалификационни кредита.

 

За кого е Дигиталната раница и какво има в нея?

Преди седмици от МОН съобщиха, че повечето дейности по изграждане на е-платформата са приключили, но е необходимо тя да бъде "напълнена" със съдържание - онлайн уроци, упражнения и тестове, създадени и споделени от самите учители. Затова МОН реши да увеличи от 160 на 179 лв. заплащането за учителите, чиито разработен урок е одобрен и публикуван за ползване в платформата. Бе посочено и че в нея има около 250 разработени от преподаватели и одобрени за общо ползване интерактивни електронни уроци.

В сегашните отговори на министерството към "Сега" към се уточнява, че е-уроците са над 200. В Раницата са налични и над 12 300 дигитални образователни ресурси (уроци), предоставени за безплатно ползване от различни доставчици на образователни ресурси, както и хранилището с 10 000 безплатни или с уреден достъп електронни ресурси (oer.mon.bg), разработено в рамките на европроекта. "Общо създадените уроци от учители и изпратени за одобрение са над 400 броя. Над 200 от уроците са одобрени и са публикувани за национално ползване и са преминали към етап да бъдат заплатени", обясняват от ведомството.

Оттам уточняват, че чрез "Дигиталната раница" МОН дава възможност, а не задължение тя да се използва в училище, както учителите имат свобода сами да решат дали да я ползват в час. "Учителят може да задава по нея и задачи, които да бъдат решавани вкъщи, като се съобрази и с възможностите на семейството за достъп до интернет. За учениците, които нямат възможност за достъп до интернет или не разполагат с компютър/лаптоп, учителят използва други възможности за поставяне на домашните работи. Ако определени родители не желаят вкъщи децата им да използват възможностите на технологиите, то те следва да разговарят с училищното ръководство и учителите за постигане на оптимални условия за образование на децата си", казват от МОН.

 

Безплатни офис пакет на Майкрософт - друг път

Родители съобщават, че все още не могат да се възползват и от друга възможност, обявена от МОН - че "всеки ученик в България може да ползва безплатно лицензиран офис пакет на Майкрософт на до 5 устройства". "Такива лицензи имат и 67 500 учители. Това е заложено в действащия договор между министерството на образованието и науката и технологичната компания", обявиха от МОН преди дни. "Все още нямаме достъп до въпросните офис пакети", посочи родител.

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?