Медия без
политическа реклама

Мокрият мокет в колата подсказва за сериозни проблеми

Добре е редовно да проверявате състоянието под гумената стелка

24 Апр. 2024АЛЕКС МИЛЕВ
Препоръчително е редовно да проверявате състоянието на мокета в купето под гумената стелка.

Автомобилният парк в България застарява от година на година и повечето потребители могат да си позволят само употребявана кола. Закупуването на прилично превозно средство на вторичния пазар обаче е лотария, в която има твърде малко победители, и затова е важно поне да се направи опит за минимизиране на риска да се попадне на сериозно увреден автомобил.

Често, особено в дъждовно време, има голяма вероятност да се сблъскате с неочакван проблем - текстилното покритие на пода на салона - мокетът, е мокро под гумената стелка за крака. Какво означава това и за какво трябва да се подготвите? Да започнем от най-малките проблеми към най-скъпите:


Гумени уплътнения

Първо трябва да се отхвърли възможността самата стелка да е с дупка и оттам да влиза вода към мокета. Това се забелязва лесно.

Но друго каучуково изделие също може да се е износило – уплътненията на вратите изсъхват и се напукват, разкъсват и деформират с времето. И в резултат в купето се пропуска влага. Съвсем естествено е най-износеният уплътнител да е на шофьорската врата, тъй като той се използва десетки пъти по-често от всички останали.

Не е трудно да се направи проверка - след събиране на водата и изсушаване на мокета в купето, просто трябва да се купи парче от най-евтиния китайски уплътнител и да се залепи на вратата. Ако ситуацията се подобри, считайте се за късметлия.

Най-доброто решение на проблема - най-ефективното, дълготрайно и, както обикновено, най-скъпо, е да се вземе ново оригинално уплътнение. То може да е скъпо, но на пазара има и евтини аналози, които ще свършат работа.

Има и друг вариант - сваля се оригиналното уплътнение, потапя се в гореща вода (за да се разшири) и след това се напъхва тънка гумена тръба в кухината. Това също ще проработи, а същевременно ще се подобри и звукоизолацията в купето на автомобила.


Предно стъкло

Друга доста често срещана причина е пропускане на вода от предното стъкло. То често се уврежда от отхвръкнали камъчета и други отпадъци по пътя. А и фабричните му уплътнители отслабват с времето. Някои вероятно си спомнят, че Volvo дори проведе кампания за изтегляне на XC60, където заради пестене на лепило за стъкло, нанесено от роботи, се стигаше до наводнение в кабината - както по време на измиване, така и просто по време на дъжд.

За да се открие такъв проблем, трябва да се огледа внимателно страничната пластмаса в краката на водача. Ако се забелязват много характерни петна, значи влиза вода. Тогава пък задължително трябва да се проверят и сноповете кабели, минаващи отдолу, защото ако върху тях попадне вода, проблемът може да стане още по-сериозен. Едва след това уплътненията на стъклото се подменят в сервиз.


Ръжда по каросерията

За съжаление, с времето колата неизбежно ръждясва. Собствениците също дават своя принос, като не почистват каналите по дъното на купето всяка година и спестяват от антикорозионната му обработка. Резултатът, като правило, е появата на дупчици от ръжда, през които водата попада от пътя във вътрешността на салона, където остава, абсорбирана в мокета.

В този случай посещението в сервиза също не бива да се отлага. Опитният майстор е в състояние да възстанови повредения елемент, ако не до фабрично, поне до напълно приемливо състояние.


Радиатор на системата за отопление

Най-трудните, капризни, скъпи и продължителни ремонти предстоят, ако причината за мокрия мокет в купето се окаже течащ радиатор на парното. Първо, вече не е възможно да се управлява самата кола, тъй като изтича изключително токсичен антифриз, а вдишването на изпаренията от него е много вредно за здравето. И второ - изтичането на охлаждаща течност винаги води до прегряване на двигателя, чийто ремонт е сериозен удар по джоба на собственика.

Тестът е прост - трябва да се прокара чиста бяла салфетка върху мокрия мокет. Ако хартията се оцвети в ярки цветове - червено, зелено, синьо, жълто - тогава проблемът е правилно установен и радиаторът на нагревателя тече. Това обаче е последвано от закупуване на сравнително евтина резервна част и много скъп ремонт, тъй като частта е монтирана под таблото и за да се премахне, трябва напълно да се разглобят ред детайли, да се отдели воланът от колоната и много други дейности. Следва монтаж, изсушаване и почистване на мокета, пълна подмяна на антифриза и в същото време измиване на "печката" и почистване на трайните отлагания на прах под "чистачката". Дълго, трудно и скъпо, но, уви, няма алтернатива.

Всички истории за магически вещества, които могат да запечатат течове без разглобяване, както и "гаражни" предложения за поправяне без разглобяване, като правило, са чиста проба самоизмама. Течът на радиатора на парното може да бъде ремонтиран само чрез смяна на радиатора на парното и с нищо друго.

Ключови думи:

автомобили

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?