Медия без
политическа реклама

„Антистатик“ надскача границите на танца със силна международна селекция

Шестте спектакъла в нейната програма са радикални, еротични и политически ангажирани

08 Апр. 2024
Франциска Щраус
Сцена от спектакъла „Танцови инструкции“ на Моритц Острушняк (Германия).

Международният фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик“ ще има своето 17-о издание от 14 до 23 май в София. Мотото на проявата тази година е „Повече от един танц“, а тримата съоснователите – артистите Ива Свещарова, Вили Прагер и Стефан А. Щерев, обясняват защо: „В света на 17-ия „Антистатик” танцът не е просто акт на себеизразяване, а квантов скок, който преобразява не само пространството около нас, но и всеки вътрешен свят. През танца създаваме нови реалности, преодоляваме стереотипи, заличаваме погрешни представи, свързваме се с другите. Повече от един танц е нужен, за да продължим“...

В международната селекция са включени шест продукции. Фестивалът стартира ударно с две представления на хореографи, познати на българската публика от предишни негови издания. На 14 май в зала 1 на РЦСИ „Топлоцентрала“ се завръща Зуфит Симон (Германия) с най-новия си спектакъл „Радикални мажоретки“, донесъл ѝ номинация за престижната немска награда „Фауст“ през 2023 г. В него тя успешно трансформира формата на политически активизъм и протест Radical Cheerleading в неконвенционален танц, изпълнен с хумор и дълбочина, за да постави въпроса за какво си струва да се излезе на улицата днес.

На 15 май в България отново пристига нашумялото немско дуо Верена Билингер и Себастиан Шулц. След като в рамките на романтичното издание на „Антистатик“ през 2018 г. двамата вдигнаха градусите до червено със своя „Романтичен следобед“, изучаващ хореографския потенциал на целувката, в „hip piese” те насочват вниманието върху „центъра на всички желания и съблазън, двигателя на танца“ в тялото, а именно ханша и бедрата. На сцената се качват изпълнители с разнообразен опит в различни танцови техники: от африкански танци, афро хаус, ориенталски танци и бели денс през денсхол и различни стилове на хип-хоп до салса и туъркинг, които са посветени в изкуството на люшкане на бедрата. Представлението застава право в центъра на актуалните културни дебати за присвояването и притежанието, еротизацията и екзотизация, сексуалността и пола, политиките на идентичността и универсализма.

На 20, 21 и 22 май фестивалът показва три представления, създадени като част от международния проект SEEDS, грижещ се за приемствеността между поколенията в сферата на съвременния танц и дългосрочното обучение на млади танцьори и продуценти. С това намерение трима изявени хореографи от България, Сърбия и Румъния създават свои представления с млади, международни екипи. На 20 май от 19.30 часа в зала 2 на „Топлоцентрала“ ще се състои българската премиера на „Тела на предела“ на хореографката Йоана Марчидан (Румъния). Тя насочва вниманието към изпълнителите на независимата сцена, за да разбере повече за чувството им за принадлежност и как се справят с изтощителния ритъм на съвремието, забързан още повече от постоянно писане на проекти и страха от невидимост. На 21 май хореографът Игор Коруга (Сърбия) се впуска в танцово изследване на възможните начини за борба с капитализма със своето представление „Неустойчиви другари“. На 22 май е време за новата версия на емблематичното представление на хореографа Вили Прагер (България) – “Transformability: Forever (донякъде мюзикъл)“. Превръщайки статия на философа Боян Манчев в сценарий, следващ структурата и правилата на популярния жанр на мюзикъла, представлението коментира основните тези на текста чрез своя сценичен език, за да се вгледа в един бутафорен образ на щастието, водещ до състояние на пълно изтощение и невъзможно удоволствие.

На 23 май „Антистатик“ ще завърши паметно с представлението „Танцови инструкции“ на Моритц Острушняк (Германия). В него хореографът остава верен на еклектичния си стил, в който изпълнителят на сцената неусетно преминава от традиционния танц шуплатлер до балетния скок grand jeté, от работа с краката като при бокса до движения от брейка, от балетен реверанс до скачане на въже, докато неспирният ритъм, задаван от дишането, скачането и звуковата среда обвързва всички тези противоречащи си елементи по неразривен начин в едно цяло. Така игровито и ведро представлението отвежда до ръба на своята емоционална бездна, в която звучи провокативната песен Der Mussolini на немската група DAF.

Билетите за шестте международни продукции в програмата вече са в предварителна продажба на преференциална цена от 15 лева само до 22 април.

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?