Медия без
политическа реклама

Формула 1 повежда битката срещу въглеродните емисии

Ако те могат, значи всеки може, смята лидерът на Зелената партия във Великобритания

07 Дек. 2019Гардиън
ЕПА/БГНЕС
Новият-стар световен шампион Люис Хамилтън дрифтира със своя болид "Мерцедес" на пистата "Яс Марина" в Абу Даби, където подпечата с победа третата поредна и общо шеста титла в кариерата си. 34-годишният англичанин е един от флагманите на идеята за еко Формула 1.

Формула 1 се е обрекла да изпълни амбициозна програма в унисон с глобалната климатична тревога, като се освободи напълно от въглерода в следващите 11 години. Моторният спорт се е ангажирал с план не само да свие въглеродните емисии до нула през 2030 г., но и да прилага политика, която ще направи всички Гран при напълно природосъобразни до 2025 г.

И двете цели са твърде смели за надпревара, която произвежда 256 000 т въглероден диоксид всеки сезон, транспортирайки 10 отбора и оборудването им до 21 дестинации по цял свят. И планираща да разшири календара си. И все пак, след като спортът разкри детайлите около изпълнението на плана, всеки от тимовете прегърна идеята за нулеви емисии, осъзнавайки, че начинът Формула 1 да просперира е да има одобрението на обществото и, надявайки се, че ще послужи като модел за други състезателни вериги.

Намерението е въглеродният отпечатък да бъде изтрит чрез разработване на синтетично гориво и максимално оптимизиране на логистиката и пътуването. Заводите и съоръженията на отборите трябва да прехвърлят захранването си изцяло на възобновяеми енергийни източници и да елиминират всяка употреба на пластмаса. Всичко, което не може да бъде премахнато, трябва да бъде компенсирано.

Ходът до голяма степен отразява и мнението на пилотите. Британецът Люис Хамилтън, който тъкмо спечели шестата си световна титла, беше критикуван за неговите публични притеснения относно опазването на околната среда, при положение че самият той участва активно в унищожаването й. Само че англичанинът наистина се опитва да води екологичен начин на живот и приветства предложенията на Формула 1, отхвърляйки всяка критика по свой адрес.

"Да, ние пътуваме по света. Да, ние караме болиди от F1 - каза той. - Нашите въглеродни емисии са по-големи от тези на всеки средностатистически жител на планетата. Но това не значи, че не трябва да говорим и да се борим за положителна промяна."

Лидерът на Зелената партия във Великобритания Амелия Уомак вярва, че Формула 1 трябва да служи като пример.

"Добре дошло е, че Формула 1 поема този ангажимент да сведе до нула въглеродните емисии през 2030 г. - заяви тя. - Това трябва да постави ориентир, който да следват всички други спортни организации и бизнеси. Ако Формула 1 може да го направи, значи всеки може. Науката е категорична, че трябва да накараме цялата икономика и цялото общество да елиминира отделянето на въглерод до 2030 г. Правителството трябва да се засрами, че няма да постигне това поне до 2050 г., докато един автомобилен спорт предприема правилните стъпки за спасяването на нашата планета."

Вече бяха публикувани и детайлните резултати от продължилите 1 г. преговори между собствениците на търговските права върху Формула 1 - "Либърти Медия", Международната федерация по автомобилизъм (FIA), десетте отбора, организаторите на състезания и експерти по околната среда. Настоящият двигател трябва постепенно да бъде превърнат във въглеродно неутрална задвижваща единица. През 2021 г. ще бъде задължително използването на 10% биогориво и се очаква в комбинация с подобрената ефикасност на мотора и разработването на синтетично гориво целта да стане постепенно постижима.

Безусловно най-голям принос за производството на СО2 от страна на Формула 1 има придвижването, от което на практика зависи съществуването на спорта. През тази година в състезателния календар имаше 21 старта, а през следващия сезон те ще достигнат рекордния брой от 22. През 2020 г. девет от състезанията ще бъдат в Европа, а останалите 13 ще са пръснати по цялото земно кълбо от Австралия до САЩ и от Китай до Бразилия.

Тогава не е изненадващо, че 45% от общите въглеродни емисии, причинени от F1, идват от въздушния, морския и сухопътния транспорт, необходим за участието във всяка Гран при. За сравнение, количеството въглероден диоксид от двигателите на всички 20 болида през целия сезон представлява едва 0,7% от общото количество, за което е отговорен спортът.

Истината е, че наред с всички разработки, в които Формула 1 е пионер - като автомобилна безопасност, аеродинамика, модерни материали и системи за възстановяване на енергията, настоящото поколение двигатели е най-ефективното в експлоатация в света. Но същевременно бе свършена много малко работа, за да бъдат популяризирани достиженията, и затова сега болидите са с 20% по-ефективни от обикновен автомобил.

Формула 1 е водеща индустрия във Великобритания. Седем от десетте отбора са базирани в Обединеното кралство, а в състезателния отрасъл са ангажирани над 40 000 служители, които генерират годишен оборот от около 9 млрд. паунда. Воден от жестоката технологична конкуренция, спортът инвестира над 1 млрд. паунда в изследвания и разработки всяка година.

По-нататъшното намаляване на въглеродния отпечатък на самите коли е съвсем постижимо. Но що се отнася до пътуването и логистиката, F1 ще трябва да наблегне на компенсиране на всеки въглероден атом, например със засаждане на дървета или разработване на технология за разграждането на вредния газ. Нито едно от двете няма да е евтино, нито лесно. Но спортът има добра перспектива да поведе битката.

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?