Медия без
политическа реклама

"Геострой" ще строи новата станция на метрото между "Обеля" и "Сливница"

До нея ще има още ж.п. и автогара, които ще обслужват пътници от Кюстендил, Сливница, Банкя

Илияна Кирилова
Станцията при "Бакърена фабрика" трябва да е готова за 3 години.

Компанията "Геострой" ще строи новата станция на софийското метро в района на "Бакърена фабрика" между съществуващите спирки МС "Обеля" и МС "Сливница", личи от регистъра с обществените поръчки. Дружеството участва в търга на "Метрополитен", който бе обявен в началото на март т.г. В него се включиха общо шест строителни фирми, сред които добре познатите "Джи Пи Груп" и "Трейс Груп Холд". Победителят е предпочетен с оферта да построи обекта за 43,78 млн.лв. без ДДС при прогнозна цена на "Метрополитен" от 47 млн. лв. Следващата най-ниска оферта е на "БС Конструкция" - 45 млн. лв. без ДДС.

"Геострой" е част от групата "Геотехмин", чийто собственик е бизнесменът Цоло Вутов. Изпълнителен директор на "Геострой" е Владимир Цолов Вутов. Двете дружества вече са строили метрото в София - МС "Стадион Васил Левски", МС "Джеймс Баучер" и МС "Бизнеспарк". Договорът за новия обект предвижда той да бъде изграден до 36 месеца след старта на дейностите. Неотдавна шефът на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев съобщи, че работата може да започне през есента и да приключи през 2026 г. 

Както "Сега" писа, новата станция на метрото ще прави връзка със също нова ж.п. гара, а също и с автогара. Те ще обслужват пътници от и за Кюстендил, Банкя, Божурище, Сливница, Драгоман и т.н. Парите за новия интермодален център идват от оперативна програма „Транспортна свързаност 2021-2027“.  

Идеята за строителство на метростанция в района на „Бакърена фабрика“ бе лансирана за пръв път през 2017 г. Тогава Столичният общински съвет прие предложение на американска частна компания, която имаше намерение да строи огромен жилищен комплекс в района, да плати 51 на сто от стойността на новата спирка. Заради офертата на чуждестранната фирма тя получи името "първа частна метростанция".  Останалите пари трябваше да дойдат от бюджета на София, като общата стойност на отклонението тогава се оценяваше на 24 млн. лв. От „Метрополитен“ изрично поясниха, че въпреки публично-частното партньорство собствеността на новата станция ще бъде изцяло негова и че интересът на американците да финансират обекта е, че след това спирката ще обслужва жителите на новия квартал. В крайна сметка обаче договорката с американската фирма не се осъществи.

През 2020 г. стана ясно, че теренът от 106 дка зад хипермаркетите "Хит" и "Практикер", на който американците възнамеряваха да строят, е минал в ръцете на компания, управлявана от бизнесмена Христо Чепишев. Преди 3 г. той представи в Столичния общински съвет намеренията си на същото място да построи ж.к. „Запад“. В него се очаква да живеят над 7 800 души. През 2021 г. инвеститорът показа преработените документи, в които вече присъстваше детска градина, заради липсата на каквато първоначално проектът му бе отложен. След това докладът за новия квартал "Запад" бе приет с голямо мнозинство, включващо както управляващите от ГЕРБ-СДС, така и "Демократична България" и БСП.  

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?