Медия без
политическа реклама

Идейна нищета личи в новите предизборни лозунги

Честите вотове изчерпаха възможностите на политическите пиари

БГНЕС

Честите избори изчерпаха партийното въображение и предизборните кампании губят разнообразието си. Тази оскъдица особено проличава в партийните лозунги за вота, на които политическите играчи разчитат повече, отколкото на предизборните програми, за да привличат гласоподавателите.

Това се отнася с особена сила за ГЕРБ-СДС. На първите избори през 2021 г., които се проведоха през април, формацията се рекламираше със слогана „Работа, работа, работа”. Току-що третото правителство на Бойко Борисов беше приключило мандата си и герберите искаха да покажат на избирателите като отговорни управляващи, които и занапред ще се трудят неуморно за благото на народа. Не се получи, формацията изпадна от властта, загуби и господството си в парламента. След това лозунгите на ГЕРБ се обърнаха в посока да набедят противниците си, че хвърлят страната в състояние на хаос, от което може да ги извади само Бойко Борисов и неговата дружина. Затова слоганите прокламираха първо „Ред в хаоса”, а след това и „По-силни от хаоса”. На същото послание герберите се уповават и за предстоящите избори на 2 октомври.    

Очевидно е, че управляващите, независимо към коя политическа сила принадлежат, винаги държат да се изкарат много работни. Така след "Работа, работа, работа" на ГЕРБ, „Продължаваме промяната” (ПП) си хареса "Да си довършим работата". Любопитно е, че е изписано на плакатите в кавички като личен цитат на водачите й Кирил Петков и Асен Василев. На изборите миналата есен "Продължаваме промяната", която все още не беше партия тогава, нямаше специален девиз – вероятно защото самото наименование на формацията прилича на такъв.

БСП се грижи социалното послание да изниква винаги в лозунгите й. Затова кампаниите на левицата за изборите през април и юли м.г. силно си приличаха – „С грижа за хората“ и „Сигурност в промяната. С грижа за теб”. Катастрофално слабите резултати на социалистите обаче изглежда са насочили „Позитано” 20 да мисли за промяна и през ноември с.г. лозунгът беше доста по-широкообхватният „Разумните решения”. Сега червените имат самочувствието, че са постигнали много в социалната политика и направиха завой към познатото с лозунга „За социална и сигурна държава”.

От „Има такъв народ” държат да проличи, че се вълнуват за овластяването на избирателя. През април 2021 г. посланието беше „Решаващият глас си ТИ“, а през ноември – „Държавата – това си ти!”. От време на време искаха да подчертаят и своята оригиналност – например за вота през юли се рекламираха с „Време е за друго”. Сега обаче, предвид пълното скъсване на Слави Трифонов с формациите, с които управляваше, ИТН заема позата на „самотния воин”, който защитава народните интереси с лозунга „Сами срещу всички. Заедно с вас!”.

Към момента ДПС все още не са обявили мото - едва ли има особена нужда, предвид начина на гласуване на симпатизантите им. Миналата година партията повтори през април и юли "Рестарт на държавността", а есента го обогати със "За единство на нацията".

За цялата минала година от „Демократична България” акцентираха върху нуждата от радикална промяна, която ще дойде заедно с тяхната коалиция във властта. „България може много повече“, „Свобода. Законност. Модернизация”, „Време е да спечели България” бяха посланията им към избирателите през 2021 г. За предстоящите избори апелират към избирателите с „Довери се на разума”, вероятно за да подчертаят, че десните политици са личностите, които могат да намерят рационален изход от политическата и другите кризи.

"Възраждане за България" е девизът на едноименната националистическа формация през тази кампания. Той показва, че партията се е поотказала от хрумките на лидера си Костадин Костадинов от последните месеци - той твърдеше под път и над път, че българите следва да се явят пред урните "като на референдум". Сегашният слоган е по-скучен спрямо предишните. "Повярвай в България", "България има нужда от Възраждане" и "Време е за Възраждане" бяха лозунгите на трите вота миналата година.

ГЕНЕРАТОР НА СЛОГАНИ

Пиарът Любомир Аламанов предложи иронично във Фейсбук "Генератор на предизборни слогани", чрез който политическите партии да изработват лозунгите си за предизборните кампании. Генераторът позволява чрез разместването на няколко десетки думи да се комбинират различни (но всъщност съвсем близки) послания. 

 

Още по темата