Медия без
политическа реклама

Автомобилите наедряват и това се превръща в проблем

Все по-големите SUV затрудняват трафика и паркирането не само в Европа

12 Февр. 2024АЛЕКС МИЛЕВ
Тенденцията за все по-едри автомобили се наблюдава вече и в Европа

Само преди дни властите в Париж взеха решение за тройно поскъпване на таксите за паркиране за SUV и пикапи и това е първият пряк опит за справяне проблемите, носещи тези превозни средства. SUV-моделите доминират на световните пазари от десетилетие и нарастващото търсене започва да тревожи властите.

Независимо дали това е разумна или политическа мярка, истината е, че има и други аспекти, които трябва да се вземат предвид, когато става въпрос за еволюцията на автомобилите през последните 20 години. Теглото, например, е важно, защото има пряко влияние върху движението по път пътя. Размерът на колите обаче също е определящо за това как ги караме и как ги паркираме.

Леките превозни средства стават все по-големи и по-големи, докато наличното пространство, тоест улиците и пътищата, остава горе-долу същото. Необходимо ли е да се вземе предвид размерът на автомобилите, за да се приемат тези мерки?

 

Американският стил се разпространява по света

Американците обичат всичко да е голямо - храна, пътища, търговски центрове и, разбира се, автомобили. САЩ са рай за големи камиони и джипове. Тъй като магистралите и паркингите са големи, там е странно да се карат малки коли. Така е от 50-те години на миналия век до наши дни.

Според данните на агенцията за анализи JATO Dynamics, средната дължина на лекотоварен автомобил, наличен на пазара в САЩ през 2003 г., е 4992 мм. Това е дължината на луксозен седан като Mercedes E-Class. За паркирането широчината също е важна - средната стойност за тази година е 1864 мм.

Очаквано, предлаганите лекотоварни автомобили 10 години по-късно са по-едри - средната дължина се увеличи до 5158 мм, а средната широчина - 63 мм, до 1927. Нарастващият апетит за по-големи SUV пикапи доведе тези средни стойности до рекордни нива през 2023 г.

Миналата година средната дължина на лекотоварните превозни средства, предлагани в САЩ, е 5243 мм, а широчината - 1958 мм. Увеличаването на размера през последните години не е свързано с нарастването на семействата. Всъщност увеличението на населението на Щатите е от 0,96% през 2003 г. до 0,50% през миналата година. Наедряването на автомобилите е свързано повече с изискванията за комфорт и стандартите за безопасност.

 

Европа все още ли купува малки коли?

За разлика от САЩ, Европа традиционно купува малки коли. Фактът, че нейните градове са проектирани много преди появата на автомобила, обяснява защо паркирането е толкова трудна задача. Освен това Старият континент е по-малко самодостатъчен по отношение на енергията от САЩ, което принуждава шофьорите да намалят разхода на гориво.

Популярността на SUV машините обаче дойде и в Европа и това се отрази и върху габаритите на автомобилите. През 2003 г., няколко години преди появата на SUV, средната дължина и широчина на наличните автомобили бяха съответно 4313 и 1737 мм. 10 години по-късно те вече бяха 4418 и 1796 мм. През миналата година стойностите са били 4536 и 1844 мм.

Тенденцията към по-големи автомобили е отговор на нарастващата нужда от комфорт. Това е естествена човешка потребност. Предизвикателството е да се намери място за пътища и паркинги. Един от вариантите за ограничение е данъчното облагане, но предстои да видим дали тази тенденция наистина ще продължи.

Ключови думи:

автомобили

Още по темата

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?