Медия без
политическа реклама

Коли ще влизат в Морската градина на Варна само до паркоместата

След публикация на "Сега" кметът Благомир Коцев обяви, че връща физическия контрол на КПП-тата

27 Дек. 2023ОбновенаДИЯН ИВАНОВ
FB/Nevqna Ivanova
Входът на Морската градина до Делфинариума - един влиза, втори излиза, трети завива...

Проблемът с движението на автомобили в Морската градина на Варна е на път да претърпи някакво развитие. В сряда сутринта "Сега" писа по казуса, а около обед кметът Благомир Коцев обеща действия. От думите му стана ясно, че се връща физическата охрана на КПП-тата до Делфинариума и над "Хоризонт" - автомобили ще се допускат само до съществуващите паркоместа; ще бъде връщан всеки, който "няма осигурено паркомясто и основателна причина да бъде допуснат".

Собствениците и ползватели на имоти ще продължат да влизат. Те си имат места за паркиране, а и за ситуацията с тях се търси трайно дългосрочно решение.

 

ПЪРВОНАЧАЛНАТА НИ ПУБЛИКАЦИЯ:

Спираш, оглеждаш се, преминаваш на прибежки! Светофар би свършил работа. "Още не са го поставили", казваш си.

Такава е ситуацията за разхождащите се хора не къде да е, а в Морската градина на Варна, местността Салтанат, алеите под булевард "Княз Борис I". Автомобилите се движат спокойно, свободно -  и напълно законно, след като никой не ги забранява. По-миналия уикенд дори се бе образувало задръстване при входа на парка до Делфинариума (на клипа пробягват мъж и момченце - пазят се от колите):

Положението е такова не от днес, забатачено в годините назад. Но месец и половина след встъпването си новата общинска власт не демонстрира ни най-малък намек за решаване. А това не остана незабелязано.

Дългогодишният граждански активист Кръстьо Кръстев написа в социалните мрежи: „Не знам дали си спомняте предизборните приоритети на настоящия кмет на гр. Варна (Благомир Коцев - бел. авт.), но аз съм запомнил № 9: "Ще представя план за действие за спиране на колите в Морската градина“. Това малко ми звучи като „обещаваме, че ще обещаваме“. Всъщност, необходимите действия са точно две: 1. Възстановяване на вертикалната пътна маркировка (Пътни знаци В2 на всички подходи към Морската); 2 Общинска полиция да следи за спазването на закона. Всякакви други упражнения са в услуга на лобито, окупирало парка". 

Успоредно бе заявена и позиция от "Варна диша": "Ако искате да докажете, че ще работите за Морската градина и зелената система на Варна, очакваме в най-скоро време да направите няколко стъпки. За тяхното изпълнение се изисква най-вече политическа воля. И ако наистина имате такава, можете да ги реализирате в кратък срок". В декларацията се подчертава, че спирането на колите в Морската градина не се нуждае от специални заповеди, процедури и галимации, защото в парка има алеи, а не улици: 

Накратко - ако Благомир Коцев иска, спокойно може да забрани на мига трафика. Това е ясно дори и без уточненията на гореспоменатите защитници на парка. 45 дни са предостатъчни за поне едно действие на всяка една власт по който и да е приоритет. За 45 дни например Коцев инспектира ремонтите в града, провери общинския автопарк, почисти плакетите пред кабинета си... Но за автомобилите в Морската градина - ни дума. А ако ги бе забранил, и, да кажем, заповедта бе паднала в съда, щеше да е налице поне политическа воля от негова страна и липса на трафик за известно време - сега е наличен единствено трафикът - през цялото време, разбира се.

Самият Коцев, при една от фейсбук дискусиите преди дни (тоест реакция от профила му), взе отношение за многото паркирали върху алеите автомобили. "Още вчера е изпратена общинска полиция, която да санкционира нарушителите. Написани са актове. Днес проверките продължават. Предстои подготовка на трайно засилено присъствие на органи на реда, които да санкционират паркиралите автомобили по алеи и тревни площи ежедневно", написа той. Но за самото движение не спомена. Така въпросът остана да виси.

В темата има доста "тънки" моменти, които в общата говорилня се губят. С оглед на актуалната обстановка, най-важните са:

Първо, като цяло предизборните обещания на Коцев бяха еднозначни - зелен град, без автомобили в Морската градина. Но, всъщност, той никога не е обещавал незабавно спиране на колите. Както Кръстев пояснява, обещавал е "план". Конкретно и - изграждане на нов голям паркинг в градината, след което автомобилите ще бъдат спрени. И за децата е ясно, че нов паркинг не се очертава в обозримо време. А какво става с трафика междувременно? Ами, продължава си - както в момента. Това уточнение е важно, за да е наясно всеки, който счита автомобилите за недопустими - в момента Варна не се управлява от власт, която е обещавала, че ей тъй ще ги махне.

Второ, идеята за нов паркинг в Морската градина е стара. Но е като данайски дар. Паркинг в парка означава още погубени площи от парка. Печелят ресторантьорите там, защото клиентите им отново ще спират нахвърлей.

Трето, налице е риск темата като цяло да потъне. Подобно на София, Пловдив, и във Варна активните граждани до голяма степен са привърженици на ПП-ДБ. Радостта  им от изборната победа е напът да подмени трезвата преценка. На 45-ия ден контейнерите в града са все така преливащи, строежите - мръсни, шумни, за Морската градина стана дума... Обаче недоволството в социалните мрежи е несравнимо по-малко отколкото през периода на ГЕРБ и Иван Портних. Ясно е, че нищо не може да се реши от раз. Но проблемът е в намаляващата критичност. Любопитен пример: депутатката от ПП-ДБ Стела Николова, която буквално всеки ден в продължение на години правеше видеа до всеки преливащ контейнер, всяка откъртена плочка, всяко паднало дърво, вече... не прави видеа. А това е важно и конкретно за Морската градина, понеже Николова бе дългогодишен активист срещу коли и строежи,  борейки се... срещу такива като Коцев (в качеството му на собственик на заведение в парка, ресторант "Хоризонт"). След изборите тя подари цветя на Коцев. Други не подариха. Нямаше как, след като са се борили срещу него. И сега дори най-беглата тяхна критика в мрежите се засипва с целокупен вой, че не бива да си отварят устата (включително от организирани тролове).

Четвърто, темата не може да отмине базисния факт, че в битността си на ресторантьор във времето назад сегашният кмет обжалваше заповедите на Портних за спиране на колите. Правеше го заедно с другите собственици в градината. Версията му е, че никога не е бил против спиране на автомобилите, а искал цялостно да се решат нещата, не на парче.

С една дума - с Морската градина на Варна продължава да е интересно - дори проблемите да са дежавю.

 

РЕАКЦИЯТА:

"Веднага, вероятно още днес, ще върнем охраната на КПП-то до Делфинариума, за да се спират влизащите. Повечето няма къде да паркират в парка и реално не знаят къде отиват - отиват и се връщат, въртят по алеите. Служителите на пункта ще регулират процеса. Именно през Делфинариума е проблемът, при "Хоризонт" се влиза единствено до паркинга. Ще продължи стриктният контрол за паркиране върху алеи и тревни площи. Всичко това е някакво решение на този етап. Дългосрочното изисква дълъг процес, дискусии с всички заинтересовани групи", заяви пред "Сега" Благомир Коцев по повод публикацията ни.

Малко по-късно в пост в социалните мрежи той уточни, че служители ще бъдат сложени и на КПП-то над "Хоризонт". "Полицаите от Общинска полиция ще следят за влизащите автомобили и ще връщат всеки, който няма осигурено паркомясто и основателна причина да бъде допуснат", написа той. От публикацията му се разбира, че физическа охрана на пунктовете ще има за постоянно, тоест до "трайното и устойчиво решение за пълното ограничаване на автомобилите в парка".

Реакция дойде и от Стела Николова. "Проблемът не е забравен. Да, общинска полиция може да си свърши работата. Да се надяваме, че скоро ще имаме нов зам-кмет по ред и сигурност, който ще се заеме и с това, както и с проблема със сметоизвозването", гласи част от коментара й:

 

АНКЕТА "СЕГА"

За кого ще гласувате на парламентарните избори на 9 юни?